Dossier: krapte op de arbeidsmarkt

by Ziptone

Dossier: krapte op de arbeidsmarkt

by Ziptone

by Ziptone

Dit is het dossier van Ziptone over krapte op de arbeidsmarkt. Op deze pagina vind je een overzicht van alle relevante artikelen over arbeidsmarktkrapte. Het dossier wordt regelmatig bijgewerkt. Ideaal als je wil bijblijven op dit onderwerp.

Laatste update: 2 juli 2022

Actueel

Krapte houdt aan, aan welke knoppen kan je draaien? – impressie KSF HR congres 2022.
Het UWV presenteerde hier actuele cijfers over de stand van zaken: waar zit de krapte en waar liggen de kansen?
Randstad, Jumbo en Rabobank lieten zien hoe zij hun instroomproces hebben aangepast en geoptimaliseerd.

“De krapte is echt” – Alle meters staan in het rood: meer onzekerheid, grotere contactvolumes en een hoger verloop. In de vijfde editie van SUSA’s Binnenplaats wisselden een select groepje klantcontactmanagers van Sunweb, Rabobank, ABN AMRO, Cygnific en Goede Doelen Loterijen hun ervaringen uit. Check ook de andere edities van de Binnenplaats-sessies.

Onderzoek/arbeidsmarktdata

Krapte op arbeidsmarkt houdt minimaal zes jaar aan – De komende zes jaar komen er meer dan twee miljoen nieuwe banen beschikbaar, maar komen er slechts 1,6 miljoen nieuwkomers beschikbaar op de arbeidsmarkt. Dat zijn de vooruitzichten die het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit van Maastricht heeft opgesteld op basis van analyses.

Opnieuw recordaantal klantcontactvacatures – Uit de Klantcontact Arbeidsmarktanalyse van Yource over het tweede kwartaal van 2021 blijkt dat de toegenomen vraag naar klantcontactpersoneel in Q1 ook in Q2 heeft doorgezet, met een recordaantal van ruim 18.000 vacatures.

Sectoronderzoek Inspire 2021 – met cijfers over de arbeidsmarkt binnen het klantcontactvakgebied en de impact van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

Meer belangstelling WW’ers voor werk in klantcontact – Sinds de coronacrisis zijn er meer mensen met een WW-uitkering die op zoek zijn naar een baan als klantcontactmedewerker.

Cases en best practices

Hoe krijg je meer mensen aan het werk in klantcontact? Zes programma’s uitgelicht – Ziptone belicht de arbeidsmarktprogramma’s van Ocaro, VANAD Academy, Coniche, ContactCare, Olympia Werkvertrouwen en Ro!Entree.

Binden en boeien in een krappe arbeidsmarkt – 30 tips voor een nieuwe aanpak. Wie in een krappe arbeidsmarkt iets wil doen aan het binden en boeien van medewerkers, moet in ieder geval niet gaan voor ‘one size fits all’.

Klantcontactsector kan baat hebben bij andere blik op talent – Marcella de Muinck van Olympia Werkvertrouwen beschouwt een baan in klantcontact als een goede sprinkplank. Olympia helpt en begeleid actief mensen naar een baan in onder meer klantcontact.

Aan Zet: op weg naar een baan in klantcontact – Er is nog veel onbenut potentieel in ons land, dat soms wat hulp nodig heeft om tot zijn recht te komen. Programma’s als Aan Zet van VANAD Academy vergroten de kans op succes.

Klantcontact een vak? Nee, dat moet het nog worden – Duizenden vacatures in klantcontact, maar de arbeidsvoorwaarden blijven achter. Dat roept vragen op over de status van het vak. Ocaro werkt samen met ketenpartners om mensen naar werk in klantcontact te helpen.

WFM’ers nemen extreme maatregelen in coronatijd – Om bereikbaar te blijven in coronatijd hebben contactcenters ingrijpende maatregelen genomen als antwoord op grote callvolumes.

 

Tips voor aanvullingen van dit dossier? Mail de redactie.

Dossier, Featured, Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top