Dossier: krapte op de arbeidsmarkt

by Ziptone

Dossier: krapte op de arbeidsmarkt

by Ziptone

by Ziptone

Dit is het dossier van Ziptone over krapte op de arbeidsmarkt. Op deze pagina vind je een overzicht van alle relevante artikelen over arbeidsmarktkrapte. Het dossier wordt regelmatig bijgewerkt. Ideaal als je wil bijblijven op dit onderwerp.

Laatste update: 21 augustus 2023

Spring direct naar:


Actueel

Virdens WFM-congres: code rood voor de arbeidsmarkt
Wil de WFM’er straks nog wat te plannen hebben, dan wordt het tijd om aan de slag te gaan met strategische capaciteitsplanning.

Aanhoudende arbeidsmarktkrapte dwingt klantcontactmanager tot maken van keuzes – Volgens het CBS begint de arbeidsmarktkrapte pas echt in 2025. Contactcentermanagers komen voor lastige keuzes te staan, aldus Ilja Gleiser van Inspire Group.

Wie heb ik aan de lijn? Near- en offshoring gaan hand in hand met digitalisering – Krapte op de arbeidsmarkt en voortschrijdende digitalisering: de perfect storm voor near- en offshoring van klantcontact.

Nieuwe regels voor flexibel werken raken WFM-proces – De regels rondom flexibel werken zijn opnieuw veranderd. “WFM’ers en managers moeten afspraken over werktijden voortaan schriftelijk vastleggen.”

Thuiswerken is het nieuwe normaal. Exit klassieke belvloer? – Is het einde van het fysieke contactcenter in zicht? Webhelp en Continuum veranderen omvang en gebruik van de vierkante meters kantoorruimte.

Krapte houdt aan, aan welke knoppen kan je draaien? – impressie KSF HR congres 2022.
Het UWV presenteerde hier actuele cijfers over de stand van zaken: waar zit de krapte en waar liggen de kansen?
Randstad, Jumbo en Rabobank lieten zien hoe zij hun instroomproces hebben aangepast en geoptimaliseerd.

“De krapte is echt” – Alle meters staan in het rood: meer onzekerheid, grotere contactvolumes en een hoger verloop. In de vijfde editie van SUSA’s Binnenplaats wisselden een select groepje klantcontactmanagers van Sunweb, Rabobank, ABN AMRO, Cygnific en Goede Doelen Loterijen hun ervaringen uit. Check ook de andere edities van de Binnenplaats-sessies.

Onderzoek/arbeidsmarktdata

Krapte op arbeidsmarkt houdt minimaal zes jaar aan – De komende zes jaar komen er meer dan twee miljoen nieuwe banen beschikbaar, maar komen er slechts 1,6 miljoen nieuwkomers beschikbaar op de arbeidsmarkt. Dat zijn de vooruitzichten die het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit van Maastricht heeft opgesteld op basis van analyses.

Opnieuw recordaantal klantcontactvacatures – Uit de Klantcontact Arbeidsmarktanalyse van Yource over het tweede kwartaal van 2021 blijkt dat de toegenomen vraag naar klantcontactpersoneel in Q1 ook in Q2 heeft doorgezet, met een recordaantal van ruim 18.000 vacatures.

Sectoronderzoek Inspire 2021 – met cijfers over de arbeidsmarkt binnen het klantcontactvakgebied en de impact van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

Meer belangstelling WW’ers voor werk in klantcontact – Sinds de coronacrisis zijn er meer mensen met een WW-uitkering die op zoek zijn naar een baan als klantcontactmedewerker.

Cases en best practices

Personeelsverloop in het contactcenter: wanneer is het te hoog en hoe beperk je het?Pas als je weet hoe je personeelsverloop is opgebouwd, weet je aan welke knoppen je kunt draaien als je het wil terugdringen.

Binnenhalen en binnenhouden: maak van je contactcenter een talent pool – Hoe voorkom je dat je met z’n allen in dezelfde vijver vist? En hoe voorkom je voortijdige afhakers tijdens de screeningsperiode?

50 tips voor het binnen halen en binnen houden van klantcontactmedewerkersTot 2040 blijft de arbeidsmarktkrapte hoog. In dit artikel geven we 50 tips, gericht op binnenhalen én binnenhouden van medewerkers.

Randstad geeft kijkje in de innovatiekeuken – Skills van game-liefhebbers zijn prima toepasbaar in klantcontact, aldus Randstad. En het bedrijf experimenteert met de inzet van avatars bij onboarding.

Hoe krijg je meer mensen aan het werk in klantcontact? Zes programma’s uitgelicht – Ziptone belicht de arbeidsmarktprogramma’s van Ocaro, VANAD Academy, Coniche, ContactCare, Olympia Werkvertrouwen en Ro!Entree.

Binden en boeien in een krappe arbeidsmarkt – 30 tips voor een nieuwe aanpak. Wie in een krappe arbeidsmarkt iets wil doen aan het binden en boeien van medewerkers, moet in ieder geval niet gaan voor ‘one size fits all’.

Klantcontactsector kan baat hebben bij andere blik op talent – Marcella de Muinck van Olympia Werkvertrouwen beschouwt een baan in klantcontact als een goede sprinkplank. Olympia helpt en begeleid actief mensen naar een baan in onder meer klantcontact.

Aan Zet: op weg naar een baan in klantcontact – Er is nog veel onbenut potentieel in ons land, dat soms wat hulp nodig heeft om tot zijn recht te komen. Programma’s als Aan Zet van VANAD Academy vergroten de kans op succes.

Klantcontact een vak? Nee, dat moet het nog worden – Duizenden vacatures in klantcontact, maar de arbeidsvoorwaarden blijven achter. Dat roept vragen op over de status van het vak. Ocaro werkt samen met ketenpartners om mensen naar werk in klantcontact te helpen.

WFM’ers nemen extreme maatregelen in coronatijd – Om bereikbaar te blijven in coronatijd hebben contactcenters ingrijpende maatregelen genomen als antwoord op grote callvolumes.

 

Tips voor aanvullingen van dit dossier? Mail de redactie.

Ook interessant

Dossier, Featured, Human Resources, Kennisbank
Top