Virdens WFM-congres: code rood voor de arbeidsmarkt

by Ziptone

Virdens WFM-congres: code rood voor de arbeidsmarkt

by Ziptone

by Ziptone

Op het laatste Vlirdens WFM-congres – met naar schatting bijna 500 deelnemers – was de urgentie duidelijk voelbaar. De arbeidsmarktproblematiek van nu is kinderspel vergeleken met wat er nog op ons af gaat komen. Willen WFM’ers uberhaupt nog iets te plannen hebben, dan moeten ze samen met HR aan de slag met strategische capaciteitsplanning en dus ook met werkgeverschap en taakinhoud. Ziptone woonde enkele sessies uit het uitgebreide congresprogramma bij.

 

Vlirdens WFM-congresVlirdens koos na de geslaagde (en prijswinnende) ‘festivalformule’ van vorig jaar opnieuw voor Landgoed Zonheuvel. De grote, halfopen tenten zorgden voor een ontspannen sfeer. Met 30 sessies verdeeld over zes rondes was er een ruime keuze aan onderwerpen en ook de catering was dit jaar meer dan op orde.

In de aanloop naar het programma werd in de wandelgangen onthutst gereageerd op de op dat moment kersverse rechterlijke uitspraak in het hoger beroep van Teleperformance – ‘inlogtijd is werktijd’; een onderwerp dat uiterst relevant is voor alle WFM’ers.

Differentieer niet alleen op arbeidsvoorwaarden

In de programmering was veel aandacht voor de ongunstige arbeidsmarktvooruitzichten, maar ook voor oplossingen. Zo schetste Willem van den Brink de trends op de arbeidsmarkt en kwam Cygnific met een praktijkverhaal over doelgroepgericht werkgeverschap in klantcontact. Ofwel: differentieer niet alleen op arbeidsvoorwaarden, maar ook in het werkaanbod (qua tijd, plaats en mate van flexibiliteit).

Daniëlle Morf, chief value officer bij Vanad Engage, combineerde urgentie en oplossingen. Mindset is everything, aldus Morf, die na een bezoek aan Soweto had gezien wat lenigheid echt inhoudt. Ze nam haar publiek mee in de uitdagingen die op ons afkomen en waarvoor die lenigheid absoluut vereist is: een gestaag dalend aantal werkenden tegenover elke 65plusser (van 1:7 in 1950 naar 1:3 nu). Meer ouderen betekent onder andere meer vraag naar zorg. Een op de zes Nederlanders kampt met burnout-symptomen; het verzuim neemt toe.

Persoonlijk leiderschap

Opgeteld kwam Morf tot een lijstje met aandachtpunten waarvan de belangrijkste zijn: meer flexibiliteit in werk inbouwen en ervoor zorgen dat het beter aansluit op waarden van jongere generaties. Verderop in haar verhaal kwamen daarbij: bekwaam en mentaal gezond blijven, wat weer vraagt om investeren in de juiste skills. Ook daar zijn weer rijtjes van op te stellen, maar Morf noemde en passant ‘persoonlijk leiderschap’. “Je kunt geen leidinggeven aan anderen als je geen leiding kunt geven aan jezelf” en daarmee, zo zou je kunnen zeggen, begint alles als het gaat om lenigheid.

Bijsturen

Vanad Engage heeft altijd sterk ingezet op de menskant van het klantcontact. Denk aan ‘hire on attitude’, het toekennen van vaste contracten, het doorbetalen van pauzes en het inzetten op persoonlijke ontwikkeling. Vanad Engage heeft de afgelopen tijd ook moeten bijsturen: met name het verzuim werd problematisch. Toch wilde Engage trouw blijven aan de eigen uitgangspunten. De leiding ging onder meer in gesprek met medewerkers: wat laten we liggen, wat kunnen jullie als medewerker bijdragen aan verbetering van de organisatie en hoe kan Engage nog flexibeler worden?

Onderdeel van alle inspanningen is het faciliteren van medewerkers bij het verkrijgen van inzicht in de eigen drijfveren, talenten en leerstijl, om ze daarna te helpen bij het gericht ontwikkelen van vaardigheden en competenties. Dat kan ook gericht zijn op vervolgstappen in je loopbaan buiten de huidige werkgever, aldus Morf.

Duurzame inzetbaarheid

Wie duurzame inzetbaarheid platslaat (en daar is wat voor te zeggen; als we het te complex maken, verkleint dat de kans dat we er iets mee gaan doen, aldus Morf) komt uit op ‘gelukkig’, ‘gezond’ en ‘bekwaam’. Morf wil met vakgenoten aan de slag met de sustainable employability score ofwel SES. Ze eindigde haar keynote met een oproep om te werken aan duurzame inzetbaarheid en vroeg het publiek om aan te haken op haar plan.

Morf zocht minimaal tien mensen uit haar publiek die mee willen doen met “samen zinvol succes zaaien”. Na enige aarzeling in het begin had ze daarna haar startgroep vrij snel bij elkaar. Ze eindigde met nog een oproep aan haar publiek : wat ga jij morgen anders doen?

De klantcontactmedewerker in 2028

Ook Magnus Geverts van Calabrio benadrukt dat er wat moet veranderen, willen bedrijven in staat blijven hun klanten te bedienen. Hij wijst nog eens op de opkomst van het Internet of Things (nu nog niet zo zichtbaar) waar hij hoge verwachtingen van heeft. Customer service is verder een van de vakgebieden die het meest door AI zal worden beinvloed, aldus Geverts. Hij kijkt primair naar de consument, die straks gezien alle veranderingen in de economie, helemaal geen tijd meer wil besteden aan customer service. Selfservice, gemak en snelheid worden steeds belangrijker en ook Calabrio laat aan de aan de hand van onderzoek zien dat de chatbot hier nog weinig positiefs aan heeft toegevoegd.

Place wordt de vierde dimensie in WFM

Het bekende verhaal dat klantcontactmedewerkers vooral te maken krijgen met complexere vragen en problemen koppelt hij aan “hogere kosten voor werven en behouden van medewerkers”. Betrokkenheid en autonomie worden essentieel en naast people, time en skills wordt place de vierde dimensie in WFM. Werkgevers ontkomen er steeds minder aan om medewerkers meer flexibiliteit te bieden, aldus Geverts.

Voor zo ver de Ziptone-redactie kon overzien, was ook deze editie van het Vlirdens-WFM congres weer zeer geslaagd. Tip voor volgend jaar: nog grotere tenten met nog meer stoelen, want verschillende sessies zaten overvol.

(Ziptone/redactie)

Ook interessant

Event, Featured, Human Resources ,
Top