Dit is het dossier van Ziptone over cloudtoepassingen in klantcontact. Op deze pagina vind je een overzicht van alle relevante artikelen over cloud, cloudplatformen en cloudapplicaties. Het dossier wordt regelmatig bijgewerkt. Ideaal als je wil bijblijven op dit onderwerp.
Laatste update: 14 augustus 2024
Spring direct naar:
- Alles wat je moet weten over cloudtoepassingen in klantcontact
- Cloud: strategie en visie
- Cases en toepassingen
Alles wat je moet weten over de cloud in klantcontact
Kosten besparen in klantcontact? Kijk eens naar je cloudfactuur – Op zoek naar een cloudoplossing? Houd naast kosten per seconde of kosten per seat ook rekening met meerwerkkosten, verborgen kosten en exitkosten.
Alles wat je moet weten over cloudcomputing – Een flink aantal jaren geleden was cloudcomputing een hype – er werden gouden bergen beloofd – en bestond er bij zowel consumenten als bedrijven nog de nodige koudwatervrees. Maar tegenwoordig is cloudcomputing de standaard in ICT. In dit basisartikel aandacht voor de definitie van cloudcomputing, kosten en flexibiliteit in de cloud en het risico van cloud lockin.
Vier op de vijf contactcenters heeft gekozen voor een cloudgebaseerd routeringsplatform of heeft migratieplannen. Slechts een kleine groep contactcenters lijkt vastberaden om niet voor cloudgebaseerde contactcentersoftware te gaan. De typische beloften van cloudoplossingen – die ook vaak als argument voor een migratie worden aangevoerd – worden echter niet in alle gevallen naar volle tevredenheid ingelost. Dat blijkt uit onderzoek van Ziptone onder 51 Nederlandse contactcenters. Lees het artikel en/of download het rapport met tips en trends.
Cloud: strategie en visie
10 veelvoorkomende fouten in cloudstrategie volgens Gartner – Gartner heeft een handig lijstje met aandachtspunten voor organisaties die een cloudstrategie willen formuleren. De belangrijkste les, aldus Gartner, is dat de bedrijfsstrategie de cloudstrategie aansturen en een leidraad vormen voor degenen die de strategie zullen implementeren. Het moet naast andere strategische inspanningen bestaan, niet proberen deze over te doen. Klanten van Gartner kunnen meer te weten komen in “Infographic: Cloud Strategy Cookbook.”
Blijft cloud-gebaseerde ICT ook functioneren wanneer Poetin transatlantische kabels opblaast? Overheidsinstanties mogen ‘onder strikte voorwaarden’ gebruik maken van commerciële clouddiensten. De internationale ontwikkelingen van de afgelopen weken – rond de oorlog in Oekraïne – maken duidelijk dat hier een de harde eis aan toegevoegd moet worden, namelijk dat cloud-gebaseerde ICT moet blijven functioneren wanneer Poetin transatlantische kabels opblaast. Blog van Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging en privacy.
Alle voordelen van de cloud met cloudnative software – cloudnative applicaties spelen een belangrijke rol bij het uitrollen van een cloudfirst strategie, net als nieuwe ontwikkelmethoden en nieuwe werkwijzen.
Overstap naar cloud? Processen aanpassen. “Als je toch van platform moet veranderen, dan kan je ook om je heen gaan kijken”. Wie van een on premise naar een cloudoplossing van een leverancier overstapt, moet rekening houden met procesaanpassingen. Lees meer
Het internet of things: goed voor 50 tot 100 miljard connected apparaten in 2020. Is dat realistisch? En wat is de impact van het internet of things op customer service? Ziptone sprak in 2017 met Erik Peeters, managing director Internet of Things bij KPN. Lees meer
Succesfactoren voor realtime klantcontactprocessen – Voor het goed laten werken van realtime processen in klantcontact zal de locatie waar data zich bevinden steeds vaker een faal- of succesfactor worden.
Toepassingen/cases
Klantcontact ANWB naar de cloud: voorwaarde voor efficiency en innovatie – De ANWB vervangt na vele jaren het kernsysteem voor klantcontact: Aspect wordt Talkdesk. Dat is nodig om het applicatielandschap te vereenvoudigen; een voorwaarde om te kunnen investeren in technologie waarmee kwaliteit en efficiency op een hoger plan komen. Ziptone sprak met Doortje Marijs, manager support Leden Service Center.
Drukwerkdeal: migratie naar de cloud levert nieuwe functionaliteit op – De migratie naar de Genesys cloud levert Drukwerkdeal nieuwe toepassingen op die bijdragen aan efficiënt klantcontact.
Alle kansen voor klantcontact in de zorg – Alerta levert onder meer zorg-op-afstand en heeft met verschillende datastromen te maken, waaronder gegevens uit verschillende ECD’s en domotica-toepassingen. Hoe kies je dan een toekomstbestendig klantcontactplatform?
Aegon stapt over op Amazon Connect – Aegon stapt over van Avaya naar Amazon Connect. Dat zorgt voor versnelling en kostenbesparing, maar de implementatie vraagt wel alle aandacht.
In een maand tijd het contactcenter naar de cloud – In een maand tijd je contactcenter migreren naar de cloud? Bij Roompot is het gelukt.