FNV waarschuwt callcenters: ons uitsluiten gaat jullie meer geld kosten

by Ziptone

FNV waarschuwt callcenters: ons uitsluiten gaat jullie meer geld kosten

by Ziptone

by Ziptone

Ga weer met ons om tafel en spreek met ons betere arbeidsvoorwaarden af voor onze vakbondsleden, anders schieten jullie jezelf in de voet. Die waarschuwing heeft de FNV deze week gestuurd naar de WFC, de Werkgeversvereniging Facilitaire Callcenters.

 

Omdat de leden van de FNV het eindbod van de callcenters voor een nieuwe cao hebben verworpen, moeten de bedrijven hen blijven betalen volgens de oude cao (van 2022-2023). Dat gaat de callcenterbedrijven uiteindelijk meer kosten, aldus vakbond FNV in een vandaag verschenen persbericht.

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: “Wij houden de deur open om met de callcenters alsnog goede afspraken te maken voor onze leden, zoals een behoorlijk salaris, afschaffing van het jeugdloon en, heel belangrijk, het behouden van de zogeheten PA-verhoging, of beoordelingsverhoging. Weer om tafel gaan heeft onze voorkeur en dat zou ook de voorkeur moeten hebben van de callcenterbedrijven. Als wij onze leden houden aan de oude cao dan kosten ze de bedrijven meer dan werknemers die vallen onder de nieuwe cao.”

De callcenters willen niet verder praten met de FNV over een nieuwe goede cao, nadat de leden van de vakbond onlangs een eindbod van de bedrijven vrijwel unaniem hebben afgewezen. Wel hebben de callcenters een cao afgesproken met CNV en Qlix. Volgens Heemskerk is dit “te zot voor woorden” – de bond claimt de “grootste vakbond met de meeste leden in de callcenters” te zijn.

“Op jaarbasis ineens € 2.000 minder”

FNV is vooral boos over de uiteindelijke waarde van het eindbod, dat de leden van de bond “dramatisch” zouden noemen. Het  minimumloon van € 13,80 per uur is slechts 4% boven het wettelijk minimumloon dat per 1 januari is ingegaan. Maar FNV wijst er op dat met het verdwijnen van de loonsverhoging op basis van een beoordeling medewerkers een euro per uur zouden kunnen mislopen, wat volgens de bond op jaarbasis neerkomt op minimaal 2000 euro verschil voor een fulltime medewerker.

FNV vindt bovendien dat het afschaffen van die verhoging zonder instemming van de FNV niet zomaar kan. De bond rept niet over de afspraken waarmee de overige sociale partners hebben ingestemd, namelijk dat de loonsverhoging op basis van een beoordeling in 2025 weer wordt opgepakt.

Dat FNV wil praten over betere voorwaarden, sluit niet uit dat er acties komen, aldus FNV-bestuurder Heemskerk tegen Ziptone. En dat de cao op het punt staat algemeen verbindend verklaard te worden, vormt evenmin een belemmering om te gaan voor betere voorwaarden voor specifiek de FNV-leden. Het is per slot van rekening een minimum cao, aldus Heemskerk. Wat die acties zullen zijn, blijft een verrassing, aldus de bestuurder.

30.000 medewerkers in ‘callcenters’

Volgens de bond werken er in Nederland zo’n 30.000 medewerkers in ‘callcenters’. Dat volume aan banen staat in toenemende mate onder druk: uitbesteders kiezen steeds vaker voor offshore outsourcing. Verschillende werkgevers spreken hun zorgen uit over het stijgende uurtarief en stijgende loonkosten. (FNV/Ziptone)

Ook interessant

Featured, Human Resources
Top