FNV: “Medewerkers callcenters beter af zónder voorgestelde cao”

FNV: “Medewerkers callcenters beter af zónder voorgestelde cao”

by Ziptone
9 november 2023

“Callcentermedewerkers zijn beter af zonder een door hun werkgevers voorgestelde nieuwe cao.” Dat stelt Vakbond FNV bij monde van bestuurder Elly Heemskerk in een persbericht. De vraag is wat de FNV-leden zelf vinden – die mogen de komende tijd stemmen over het eindbod van WFC. Het eindbod is al geaccepteerd door de leden van Qlix. 

 

eindbodFNV noemt het voorstel dat werkgeversorganisatie WFC heeft gepresenteerd een “pover eindbod”. Volgens FNV komt het minimumloon in de cao met 13,80 euro per uur slechts 4% boven het wettelijk minimum uit dat per 1-1-2024 geldt.

FNV valt onder meer over het “afschaffen van de beloningsregeling”. De WFC heeft aangegeven over een nieuw beoordelingsstelsel in gesprek te willen en voor 2024 geen salarisverhoging op basis van een beoordeling te willen toekennen.

“Trucjes”

Heemskerk spreekt in dit verband over “trucjes die ten koste gaan van duizenden medewerkers.” Volgens FNV levert de zogeheten ‘PA-beoordeling’ (die de WFC wil schrappen) juist meer op dan de voorgestelde salarisverhoging. FNV komt met een rekenvoorbeeld: een junior callcenteragent die in Level 1 van de beoordelingssystematiek valt, krijgt volgend jaar bij een gemiddelde score 15,06 euro per uur. Als de nieuwe cao wordt gevolgd, dan komt het uurloon volgend jaar op 13,80 euro uit. FNV zegt in het persbericht 16 euro per uur te eisen voor de 45.000 callcentermedewerkers in Nederland.

Verder wil de FNV dat de lonen met de inflatie meestijgen via de zogeheten automatische prijscompensatie (APC). Daarnaast blijven de werkgevers vasthouden aan het jeugdloon, wat betekent dat 18-jarige werknemers ongeveer 7 euro per uur minder zullen verdienen dan hun 21-jarige collega’s. Dat is volgens de FNV onrechtvaardig. Ook wil de vakbond dat elke medewerker een nominale loonsverhoging van ten minste 100 euro bruto per maand extra krijgt.

Inlogtijd uitbetalen

FNV wil bovendien dat alle arbeidstijd uit wordt betaald en noemt daarbij expliciet “afhandelingstijd en inlogtijd”. Werkgevers weigeren volgens FNV hierover een afspraak te maken in de cao. Voor wat betreft het uitbetalen van inlogtijd is de grootste werkgever in facilitair klantcontact, Teleperformance, nog in een cassatieprocedure verwikkeld. De reiskostenvergoeding moet tot slot worden verhoogd naar het fiscaal maximum, gezien de stijgende brandstofkosten, zo vindt FNV. (FNV, Ziptone)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top