FNV: Acties op komst bij Mercedes-Benz na aangekondigd massaontslag

by Ziptone

FNV: Acties op komst bij Mercedes-Benz na aangekondigd massaontslag

by Ziptone

by Ziptone

Medewerkers van het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht zijn massaal bereid om actie te voeren, zo bleek tijdens een bijeenkomst die de FNV deze week met hen hield. Hun werkgever is van plan om 380 banen te schrappen. Uit diverse mediaberichten blijkt dat Mercedes-Benz een groot deel van het werk van de callcenterafdeling in de Limburgse hoofdstad wil uitbesteden naar Griekenland. Ten onrechte, zo stelt de FNV in een persbericht.

FNV Callcenters stelt in dat persbericht dat er sprake lijkt te zijn van een ordinaire bezuinigingsoperatie. De bond zegt er “alles behalve overtuigd te zijn van nut en noodzaak om de banen in Maastricht te schrappen”. Ook financieel ziet FNV geen reden om zo fors te snijden in het personeelsbestand. Mercedes-Benz maakte het afgelopen jaar 15 miljard euro winst. “Wij vinden daarom dat het behoud van de werkgelegenheid in Maastricht nog steeds het uitgangspunt moet zijn,” aldus FNV.

Volgens FNV heeft de autofabrikant een sociaal plan gepresenteerd. Daarin is het concern bereid om medewerkers die hun baan verliezen een transitievergoeding van 1,7% te geven. Wie er snel bij is kan nog eens 0,3% extra krijgen. Dit bod is deze week tijdens een ledenraadpleging in Maastricht unaniem door de leden van FNV afgewezen. Zij typeren het als ‘een trap na’ en ‘een schoffering’. Met name mensen met een tijdelijk contract staan bijna met lege handen. Bovendien worden 55-plussers niet gecompenseerd voor het pensioengat dat voor hen dreigt te ontstaan na ontslag.

De leden hebben unaniem aangegeven bereid te zijn om actie te voeren. Hoe die acties er uit komen te zien en wanneer die plaatsvinden, zal later blijken. FNV bestuurder Elly Heemskerk zegt in het persbericht dat de manier waarop er met honderden medewerkers bij Mercedes-Benz wordt omgegaan, boosheid en strijdbaarheid veroorzaakt. “We laten dit dan ook niet over onze kant gaan.”

FNV Callcenters roept Mercedes-Benz op om de reorganisatie te heroverwegen en de banen te behouden. Ondertussen knokt de vakbond verder voor een fatsoenlijk sociaal plan. “Maar wat ons betreft wil dat niet zeggen dat dit een gelopen race is. Banenbehoud is en blijft de prioriteit.” (FNV)

Ook interessant

Featured, Human Resources
Top