FNV start onderzoek naar ongewenst gedrag binnen callcenters

FNV start onderzoek naar ongewenst gedrag binnen callcenters

by Ziptone
11 januari 2023

grensoverschrijdend gedragVakbond FNV doet sinds vandaag een oproep aan werknemers om deel te nemen naar een onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in contactcenters. Volgens de vakbond is dit onderzoek nodig om te kunnen vaststellen of er sprake is van een structureel probleem en aan te tonen wat de omvang van het probleem is op basis van cijfers.

 

Volgens de vakbond kennen we allemaal de verhalen van sociaal onveilige werksituaties” en noemt daarbij met name pestgedrag en intimidatie. De vakbond vraagt zich af hoe de zorg voor slachtoffers is georganiseerd en of werknemers weten waar zij met hun klacht terecht kunnen.

Aanleiding

De aanleiding voor het onderzoek, aldus de vakbond, is dat er over dit onderwerp vragen aan de FNV zijn gesteld, ook naar aanleiding van The Voice en DWDD. Het thema is hierdoor extra gaan leven bij FNV en dit heeft geleid tot een breed verkennend onderzoek in meerdere sectoren. Ook de contactcentersector wordt in het onderzoek meegenomen, vandaar de aparte oproep van FNV-bestuurder Elly Heemskerk.

In het onderzoek wordt wel gevraagd of de respondent bij een inhouse of facilitair contactcenter werkt, licht Heemskerk toe aan Ziptone. Doel hiervan is om na te kunnen gaan of er verschillen zijn, aldus Heemskerk. Als dat zo is, wordt bekeken of er bijvoorbeeld apart beleid voor moet komen.

De vragenlijst gaat onder meer in op hoe werknemers zich voelen op de werkvloer, welke voorzieningen de werkgever heeft getroffen voor het doen van meldingen en met welke vormen van grensoverschrijdend gedrag ze wel of niet te maken hebben gehad (persoonlijk of als getuige).

De vakbond vraagt nadrukkelijk naar ervaringen van werknemers in contactcenters over de afgelopen 12 maanden, omdat dat een actueel beeld geeft. Deelname aan het onderzoek is mogelijk tot 15 februari.

Human Resources

One Comment

  1. Maakt FNV deelname aan dit onderzoek ook toegankelijk voor de medewerkers van het eigen in house contact center?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top