“Mercedes-Benz kiest voor outsourcing Customer Assistance Center Maastricht”

“Mercedes-Benz kiest voor outsourcing Customer Assistance Center Maastricht”

by Ziptone
8 februari 2023

Bij het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht verdwijnen 380 banen. Het bedrijf heeft ervoor gekozen deze banen te verplaatsen naar Teleperformance in Griekenland. Dit heeft FNV bekend gemaakt in een persbericht. Bij 140 van de 380 banen gaat het om tijdelijke contracten die niet worden verlengd.

Het personeel van het Customer Assistance Center is afgelopen dinsdag geïnformeerd over de verplaatsing van het werk. Er zou nog geen sociaal plan zijn. FNV organiseert maandag 13 februari een bijeenkomst voor het betreffende personeel. FNV-bestuurder Elly Heemskerk wil zo snel mogelijk met het bedrijf in gesprek om te horen wat er achter deze reorganisatie zit. “Het lijkt nu op een ordinaire bezuiniging waarbij Mercedes kiest voor goedkoper werk in het buitenland.”

Uitbesteden is onderdeel van de strategie

In antwoord op vragen van Ziptone zegt het bedrijf voortdurend de klantendiensten te herzien en optimaliseren. Volgens Mercedes-Benz heeft het bedrijf in veel landen al een groot deel van het klantcontact uitbesteed. Dat geldt in mindere mate ook voor de markten van de vestiging in Maastricht, aldus het bedrijf. Op basis van de positieve ervaringen wordt overwogen de bestaande samenwerking met de externe dienstverleners verder uit te breiden.

De medewerkers van het Customer Assistance Center in Maastricht (in totaal zo’n 1300 medewerkers) en de ondernemingsraad worden over dit voornemen geïnformeerd. “Een laag driecijferig aantal medewerkers heeft te maken met de overwegingen,” aldus een woordvoerder van Mercedes-Benz. “Het wettelijk overleg en het adviestraject met de OR is in gang gezet. Mocht het besluit tot uitbesteding worden genomen, dan krijgen getroffen medewerkers de mogelijkheid te solliciteren op vacatures bij het Customer Assistance Center en worden zij met voorrang in aanmerking genomen.”

Het Customer Assistance Center is 24 uur per dag beschikbaar voor klanten en dealers van merken als Mercedes-Benz, AMG, smart en Mercedes me. De afdeling levert onder meer pechhulp en beantwoordt in meerdere talen alle soorten vragen over personenauto’s en bestelwagens. (Ziptone)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top