Social media gebruik blijft toenemen

Social media gebruik blijft toenemen

by Ziptone
31 januari 2024

Instagram, Tiktok en LinkedIn zijn nog steeds in de groei. Threads, onderdeel van Instagram, lijkt ondanks een groot potentieel, nog niet echt aan te slaan. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het jaarlijkse onderzoek van Newcom Research naar gebruik van social media onder Nederlanders.

 

Newcom onderzoekt ieder jaar het gebruik van social media: hoeveel tijd besteden welke groepen aan welke kanalen. Dat kan relevant zijn voor bedrijven die hun kanaalstrategie laten afhangen van het socialmedia-gedrag van hun klanten.

Het totale aantal gebruikers van social media is licht gestegen van 14,1 miljoen naar 14,3 miljoen gebruikers. De groei is sinds 2016 wel iets aan het afnemen. Het totale gemiddelde gebruik is ongeveer 2 uur per dag. Waar ouderen iets minder tijd besteden aan social media, is verder het tijdgebruik over de volle breedte toegenomen. Vooral mensen uit de leeftijden 15 tot 19 jaar en 20 tot 39 jaar zijn per dag meer tijd aan social media gaan besteden.

Opvallende groeiers

Het aantal gebruikers per kanaal groeit, maar de grootste stijgers zijn TikTok, Instagram en vooral LinkedIn. Dat laatste kanaal is met 10% gegroeid. De belangrijkste kanalen qua omvang zijn WhatsApp, YouTube, Facebook en Instagram. Pinterest is qua aantal gebruikers licht gedaald. Tegen alle verwachtingen in doet X (voorheen Twitter) het nog steeds redelijk goed, al is het mogelijk dat mensen hun account aanhouden zonder het actief te gebruiken. Tiktok haalt onder jongeren (15-19 jaar) het gebruik van Insta in.

social media

Bron: Newcom social media onderzoek 2024

 

Opvallende groeiers zijn Threads met bijna een miljoen gebruikers sinds december 2023. Gebruikers van de app kunnen tekst, afbeeldingen en video’s plaatsen en kunnen reageren op berichten van andere gebruikers. Het voordeel van Threads is dat Insta-gebruikers zonder enige moeite Threads kunnen activeren. Met 8 miljoen gebruikers zou je kunnen zeggen dat Insta een belangrijk potentieel aan boord heeft. Bovendien constateert Newcom dat het dagelijks gebruik van Insta (samen met dat van TikTok) het hardste groeit, met name in de leeftijd 20-29 jaar. Maar de realiteit is dat Threads ook snel veel nieuwe gebruikers ziet afhaken en de meningen over het nieuwe kanaal zijn niet heel positief; ook de intentie om het kanaal in gebruik te nemen is laag.

Ongelukkig door social media

Voor het eerst heeft Newcom ook gevraagd naar de mentale kant van socialmedia-gebruik. Meer dan vier miljoen Nederlanders denken er weleens aan om te stoppen met social media. Bijna vijf miljoen mensen zeggen te proberen het gebruik terug te dringen. 6,3 miljoen Nederlanders vinden dat social media een gevaar vormen voor ons mentaal welzijn. Twee miljoen voelen zich zelfs minder gelukkig door het gebruik van social media. Aan deze 14e editie van het onderzoek deden 7.159 deelnemers van 15 jaar of ouder mee. (Ziptone/Newcom)

Check ook de Ziptone-updates naar aanleiding van het Newcom onderzoek van 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top