Nieuwe cijfers social media gebruik in Nederland

Nieuwe cijfers social media gebruik in Nederland

by Ziptone
30 januari 2023

Uit het jaarlijkse Newcom Research onderzoek ‘Nationale Social Media Onderzoek 2023’ blijkt dat het social mediagebruik lichte verschuivingen laat zien. TikTok en Instagram zijn de grote winnaars, aldus Danny Oosterveer op Marketingfacts; Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers.

Het aantal gebruikers van social media groeit nog steeds, vooral 40 jaar en ouder draagt hier aan bij. Ook is het dagelijks gebruik toegenomen: gemiddeld bijna 2 uur per dag, waarbij jongeren goed zijn voor 161 minuten per dag. (tekst loopt door onder afbeelding)

social media gebruik

Met +34 procent is TikTok de grootste stijger in de lijst. Zo’n 4 miljoen Nederlanders gebruiken nu TikTok. WhatsApp blijft de grootste met 13,3 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube met 9,9 miljoen. Instagram is net als Facebook (onder de 10 miljoen gebruikers gezakt) verder aan het vergrijzen. Oosterveer gaat op zijn post uitvoerig in op de voorkeuren van jongeren en de redenen om bepaalde platformen te verlaten.

BeReal zit in de lift met 1,3 miljoen gebruikers, met een zwaartepunt onder tieners en vroege twintigers. Dit platform zet zich af tegen het grote optimaliseren op ‘zien en gezien worden’ en richt zich op het delen van ‘echte’ momenten, aldus Oosterveer. Gebruikers moeten binnen 2 minuten een foto maken, zodat er geen tijd is om iets speciaals op te tuigen. Bovendien zijn er geen mogelijkheden om foto’s te bewerken of filters toe te passen. De vraag is of de opkomst van BeReal doorzet. (Marketingfacts)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top