Hollandse Energie Maatschappij: uit dezelfde stal als Global Marketing Bridge

by Ziptone

Hollandse Energie Maatschappij: uit dezelfde stal als Global Marketing Bridge

by Ziptone

by Ziptone

Energiebedrijf Hollandse Energie Maatschappij (HEM) wordt ervan verdacht voor vele miljoenen misbruik te hebben gemaakt van het prijsplafond. Het bedrijf is eind december onder curatele geplaatst wegens het voeren van een ondeugdelijke administratie.

 

Global Marketing BridgeUit berichtgeving van de Volkskrant blijkt dat HEM, dat sinds de oprichting in 2020 bijna continu in opspraak is, een initiatief is van de eigenaar van telemarketingbedrijf Global Marketing Bridge (GMB). Eerdere media-aandacht over de agressieve en misleidende telefonische verkoop van energiecontracten door GMB zorgde ervoor dat de meeste energiebedrijven hun relatie met GMB verbraken. Volgens woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond is de man achter GMB gewoon “tuig”; de bond is verbijsterd dat de ACM deze persoon een leveringsvergunning heeft gegeven.

Langdurig aanhoudende klachtenstroom

In september 2022 maakte FTM al melding van een stroom van klachten over dit nieuwe initiatief. De toezichthouder onderzoekt sinds die tijd de financiën bij het energiebedrijf. Het leidde afgelopen zomer tot een document met een stevige lijst van tekortkomingen. Eerder, in april 2022, zette Tim Hofman van het programma BOOS de twijfelachtige bedrijfsvoering al in de schijnwerpers.

Maar ook in februari 2021 werd Global Marketing Bridge al uitgebreid in Radar besproken. Daarbij vond Ziptone onder meer uit dat het bedrijf ten onrechte gebruik maakte van het (inmiddels opgeheven) CIRE-keurmerk en dat er directieleden werden opgevoerd die inmiddels ergens anders (namelijk bij het UWV) werkten.

De klachten uit 2021 hadden betrekking op agressieve verkoopmethoden, betwiste energiecontracten en het negeren van het Bel-me-niet Register. In de zomer van 2021 had het bedrijf te maken met een datalek als gevolg van een ‘interne fout’, aldus het bedrijf in een eigen verklaring.

Extreme tarieven

HEM richtte zich de afgelopen tijd via telefonische verkoop op zzp’ers en kleine bedrijven, die regelmatig een dubieus ‘vast contract’ voor vijf jaar in de maag kregen gesplitst. De tarieven lagen daarbij vaak twee maal zo hoog als de gangbare tarieven. Het contract opzeggen was volgens HEM alleen mogelijk tegen betaling van duizenden euro’s boete. Diverse ondernemers vreesden door het energiecontract failliet te gaan. (Ziptone/Volkskrant)

Ook interessant

Customer Experience, Featured
Top