Energieverkopers Global Marketing Bridge en Performers onder vuur

by Ziptone

Energieverkopers Global Marketing Bridge en Performers onder vuur

by Ziptone

by Ziptone

BOOS, het BNNVARA-programma van Tim Hofman op YouTube, heeft aandacht besteed aan de bedrijfsvoering van Performers B.V. en Global Marketing Bridge, een bedrijf dat via telemarketing energiecontracten verkoopt.

 

In de uitzending komt een gedupeerde aan het woord, die als zzp’er aan de slag is gegaan voor Global Marketing Bridge. De vrouw in kwestie heeft daarvoor een contract getekend dat door een jurist wordt betiteld als ‘je steekt je hoofd in een strop als je hier je handtekening onder zet’. Het contract omvat onder andere tien artikelen met boetebedingen met bedragen van 10 tot 25 duizend euro. Het is een zzp-overeenkomst, maar de betrokken jurist noemt het een ‘geweldsrelatie’. In de reportage komt naar voren dat het bedrijf opdrachtnemers intimideert en opsluit tijdens werkzaamheden. De gedupeerde zegt al lange tijd te wachten op de uitbetaling van duizenden euro’s aan provisie. De administratie van deze verkoopactiviteiten ligt bij het bedrijf, waar de gedupeerde nu geen toegang meer toe heeft.

Reputatie

Global Marketing Bridge is in februari 2021 wegens klachten van consumenten uitgebreid in Radar besproken, waarbij het consumentenprogramma vaststelde dat vrijwel alle grotere energiebedrijven hiermee samenwerken. De klachten hadden betrekking op agressieve verkoopmethoden, betwiste energiecontracten en het negeren van het Bel-me-niet Register. In de zomer van 2021 had het bedrijf te maken met een datalek als gevolg van een ‘interne fout’, aldus het bedrijf in een verklaring.

Uit het rijtje van Radar, februari 2021:

  • Delta: Werkt samen met Global Marketing Bridge en gaat deze samenwerking intensief evalueren om te kijken of aanscherping nodig is na uitzending van Radar.
  • ENGIE: Heeft in 2020 met Global Marketing Bridge een testcase gehad, uiteindelijk geen samenwerking.
  • Eneco: Werkt samen met Nederlandse Energie Service, maar stopt onmiddellijk de samenwerking door uitzending van Radar.
  • Energie Direct: Werkte tot begin 2020 met Global Marketing Bridge. Heeft toen samenwerking stopgezet.
  • Essent: Werkte tot begin 2020 met Global Marketing Bridge. Heeft toen samenwerking stopgezet.
  • Total: Laat weten met geen enkele tussenpersoon van Global Marketing Bridge samen te hebben gewerkt (ondanks dat krijgt Radar toch klachten binnen over bemiddelaars voor Total).
  • Greenchoice: Alleen met Global Marketing Bridge, maar uitsluitend in 2020.

 

Onterecht voeren van CIRE-keurmerk

Global Marketing BridgeOp de website van Global Marketing Bridge wordt nog steeds director customer operations Peter de Keijzer opgevoerd. Hij is tegenwoordig chief digital bij UWV, maar was eerder bij Essent werkzaam in verschillende rollen. Ook voert Global Marketing Bridge nog het CIRE-keurmerk. Uit navraag bij CIRE blijkt dat Global Marketing Bridge inmiddels niet meer bij CIRE is aangesloten, maar was dit in het verleden wel.

Het bedrijf staat geregistreerd op de Kingsfordweg Amsterdam (Amsterdam West), maar de activiteiten zijn inmiddels gehuisvest aan de Pieter Braaijweg in Venserpolder (Zuid-Oost), waar ook Sales Innovators B.V. huist met dezelfde eigenaar. Ook komen in de uitzending de namen voorbij van Performers BV en de handelsnaam United Salesforce. De onderneming is eigendom van van Mimoun Boussakhane die meerdere bedrijven in verschillende sectoren op zijn naam heeft staan, waaronder MIBO Direct Holding B.V. en handelsnamen zoals Nationaal Energie Verbond, Nationale Energieservice, Nederlands Energie Bond en NL Energieservice.

BOOS roept kijkers met vergelijkbare ervaringen op zich te melden bij boos@bnnvara.nl.

Bekijk hier de uitzending:

Featured, Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Top