ACD – Automated Call Distributor

ACD – Automated Call Distributor

by Ziptone

Een geautomatiseerd systeem dat toegepast wordt bij inbound contactcenters en dat de binnenkomende telefoongesprekken gelijkmatig verdeelt over meerdere telefoontoestellen (ook wel routering genoemd, een regelfunctie) en alle relevante verkeersgegevens binnen het systeem registreert (waar gaan gesprekken heen en wat gebeurt er mee, meet­functie)

ACD-systemen kunnen een geïntegreerd onderdeel van de switch uitmaken, ACD’s kunnen functioneren als stand alone toepassing of gekoppeld zijn via CTI aan de centrale. In sommige gevallen warden ACD’s op afstand (extern) gehost en soms functioneren ACD’s op basis van VoIP (spraak via datakanaal). ACD-systemen bestaan sinds de jaren ’70.

Nieuwe gesprekken warden toegewezen aan de agent die het langst beschikbaar is. Gesprekken die niet direct kunnen warden toegewezen aan een agent, belanden in een zgn. wachtrij.

Daarbij kunnen wel of niet op regelmatige basis announcements worden afgespeeld, die de bel­ler vragen om geduld of die de beller informeren over de wachttijd of het aantal wachtenden.

De ACD wordt gevoed door de switch of centrale, die op basis van herkomst de calls aan de ACD of rechtstreeks aan bepaalde toestellen toewijst.

In de ACD-configuratie zijn instellingen aanwezig zoals het aantal wachtriJen. openingstijden. beoogde servicelevels, logins van agents (waardoor aangemelde agents herkenbaar worden met naam) en belangrijke routeringsissues zoals overflows.

Via de ACD kan men toestellen toekennen aan bepaalde ACD-groepen en dus oak verwisselen tussen ACD-groepen wannee1· groepen over- of onderbezet zijn.

Oak worden in het ACD-systeem standaard- en maatrapporten gedefinieerd, waarbij het systeem zelfstandig op vaste tijdstippen vaste rapporten genereert.

ACD-systemen worden vaak gecombineerd toegepast met walldisplays (voor visuele informatie op het contactcenter over de status van de bereikbaarheid). Faru’s (Flexible Audio Recording Units, voor het weergeven van ingesproken boodschappen. welkomst- en wachtteksten), work­ forcemanagement (roosterplanning), routeringssystemen (voor overflows tussen ACD-groepen of naar meldteksten) e.d.

Zie ACD-groep, Wachtrij, Queue, AGO-login, Switch, PABX

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top