Callsure na onderzoek door Radar: “Alle klanten kwijt”

by Ziptone

Callsure na onderzoek door Radar: “Alle klanten kwijt”

by Ziptone

by Ziptone

callsureNederlandse energiebedrijven hebben de samenwerking opgezegd met Callsure, een Turks callcenter. Dat is gebeurd nadat consumentenprogramma Radar aan het licht bracht dat het bedrijf lange tijd instructievideo’s voor het personeel op een openbaar videoplatform staan, waardoor zowel privacyregels werden geschonden als de twijfelachtige werkwijze van het bedrijf zichtbaar werd.

 

In de video’s waren onder meer NAW-gegevens, bankrekeningnummers, telefoonnummers, de huidige energieleverancier en soms zelfs het energieverbruik van potentiële klanten te zien. Ook bleek uit de video dat Callsure zich duidelijk niet hield aan de regels. Zo werden er trucs gebruikt om een maandbedrag zo laag en aantrekkelijk mogelijk te presenteren om op deze manier klanten op het verkeerde been te zetten.

Volgens Radar maken onder meer Eneco, Mega Energie en Greenchoice gebruik van deze partij voor de werving van nieuwe klanten. Radar constateerde afgelopen half jaar een toename in het aantal klachten over telefoontjes voor energiecontracten. Consumenten die door partijen als Altijd de Juiste Keuze en Dat kan Beter werden benaderd, kregen onder meer contracten opgestuurd met een valse handtekening. Ook werd een maandbedrag beloofd dat vlak voor het ingaan van het contract ineens verdubbeld werd.

In juni ontkende Eneco nog samen te werken met Callsure. Afgelopen week bleek Eneco toch in zee te zijn gegaan met het Turkse callcenter. Dat heeft naar eigen zeggen tien vestigingen in Turkije met meer dan 200 medewerkers en “verzorgt consumentenmarketingcontacten” in zowel Nederland als België. Het bedrijf heeft wel een Nederlandstalige website, maar de LinkedIn-pagina laat niet zien wie er achter de onderneming zit.

Het callcenter laat in een reactie weten te betreuren dat de video’s op een openbaar platform stonden en heeft ze direct offline gehaald toen Radar erop wees. “De instructiefilm is incorrect en gelukkig niet op zodanige wijze gebruikt. Dit had niet mogen gebeuren en gelukkig is er al snel ingegrepen.”

Een woordvoerder van het bedrijf geeft op andere vragen van Radar aan te bellen voor  verschillende opdrachtgevers die “de bijbehorende data verstrekken. Daarnaast hebben we opt-in data die we inkopen bij marketingbureaus.”

Het bedrijf zegt de klachten niet te herkennen, maar zegt wel dat “alle opdrachtgevers door jullie onderzoek de samenwerking hebben stopgezet.” Het bedrijf behoudt zich het recht voor om Radar hiervoor aansprakelijk te stellen, aldus de reactie.

Het is niet de eerste keer dat energiebedrijven samenwerken met problematische telemarketingbureaus. In februari 2022 werd de Belgische markt geplaagd door telemarketingcowboys, in april 2022 lagen het Nederlandse  Performers B.V. en Global Marketing Bridge onder vuur; in 2019 stond Improvers (partner van Essent) ter discussie.

Global Marketing Bridge is ook geassocieerd met de Hollandse Energie Maatschappij (HEM), een van de opdrachtgevers van Callsure.  (Radar, Ziptone)

Ook interessant

Customer Experience, Featured
Top