Belgen geplaagd door telemarketingcowboys energiecontracten

Belgen geplaagd door telemarketingcowboys energiecontracten

by Ziptone
10 februari 2022

In de Vlaamse media zijn meerdere berichten verschenen over malafide verkooppraktijken van contactcenters. Deze bedrijven verkopen energiecontracten aan consumenten, waarbij gebruikt wordt gemaakt van verschillende vormen van misleiding. Dat schrijft het Vlaamse blad BusinessAM.

Energiebedrijf Luminus werkt samen met een callcenter dat aan spoofing doet, aldus media van DPG Media. De fraudeurs bellen met het telefoonnummer van een bekende organisatie en bieden vervolgens een duur energiecontract aan, waarna de benaderde consumenten plotseling een nieuw contract bleken te hebben. Bij terugbellen kwamen de consumenten bij een ander bedrijf uit, onder andere een groothandel in dierengeneesmiddelen. Luminus heeft laten weten dat het niets afwist van wanpraktijken bij het callcenter, maar heeft de samenwerking met het bedrijf stopgezet. Maar dat was niet de eerste keer dat Luminus de verkeerde partners uitzoekt. Vorige maand bleek ook al dat een andere partner van de energieleverancier klanten ongewild opzadelde met veel te dure energiecontracten.

Andere voorbeelden van wanpraktijken in telemarketing

De federale energiewaakhond Creg heeft eind december consumenten gewaarschuwd voor praktijken die de Luikse energieleverancier Mega toepast. Concreet gaat het om ‘gaming’, waarbij Mega regelmatig switcht tussen indexeringen op maand- of kwartaalbasis met volgens de Creg maar één doel: goed scoren in de resultaten van bestaande prijsvergelijkers. Ook energiemakelaar Gaele heeft klanten tegen hun wens overgezet naar een andere energieleverancier. Het regent overigens al weken klachten over de energieleveranciers.

Enkele weken later kwam de telemarketing van Eneco onder vuur te liggen. De federale ombudsman heeft begin dit jaar tientallen klachten gekregen over de energieleverancier omdat die klanten zou willen verleiden tot een duurder contract. “Het gaat steeds om klanten die nog een langlopend energiecontract hebben of klanten met een contract van onbepaalde duur, waarin een prijsgarantie is opgenomen voor meerdere jaren”, klonk het toen.

Luminus erft DNA van Essent?

Energieleverancier Luminus was tot voor kort een van de meest betrouwbare leveranciers van België, aldus BusinessAM. Daar is verandering in gekomen na dat Luminus concurrent Essent België overnam. Die overname verplichtte Luminus om langetermijncontracten met bepaalde partners, waarvan sommigen dus met malafide telemarketing bezig zijn, voort te zetten. De Nederlandse organisatie van Essent raakte al in 2019 in opspraak door agressieve verkooppraktijken met partner Improvers.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top