Atos in de problemen: welke rol speelt het bedrijf in klantcontactland?

by Ziptone

Atos in de problemen: welke rol speelt het bedrijf in klantcontactland?

by Ziptone

by Ziptone

Na Centric, dat weer een beetje overeind krabbelt, heeft de Nederlandse overheid nu een ander ICT-zorgenkind. Atos, één van de belangrijkste IT-leveranciers van de Nederlandse overheid, staat op omvallen.

 

Atos leed in 2023 een verlies van 3,44 miljard euro, aldus de jaarresultaten die vandaag bekend werden gemaakt. Het verlies is driemaal zo hoog als vorig jaar. De nettoschuld liep vorig jaar op van 1,45 miljard euro naar 2,23 miljard euro. Het  technologiebedrijf moet voor het einde van 2025 ruim 3,6 miljard euro aflossen. Volgens NRC zijn verschillende overheidsinstellingen in gesprek met het bedrijf over de continuïteit van dienstverlening. Eerder speelde een vergelijkbaar probleem bij ICT-dienstverlener Centric.

GT Connect

Atos is geen onbekende in klantcontactland. In 2019 probeerde het Franse bedrijf via een VNG-tender voet aan de grond te krijgen bij gemeenten via GT Connect, een klantcontactplatform. Naast Atos schreven ook KPN en Vodafone in. In eerste instantie won Atos de deal met een raamovereenkomst waar 250 gemeenten op aanhaakten, maar na aanhoudende problemen wilde opdrachtgever VNG in 2020 de stekker uit GT Connect trekken. Na een slepende rechtszaak met VNG die Atos verloor, kon in 2022 een nieuwe aanbesteding worden uitgeschreven voor GT Connect 2. Die werd december vorig jaar gewonnen door Vodafone. Ook maken verschillende gemeenten gebruik van de Atos e-Suite voor de interne gegevens- en documentuitwisseling.

Atos levert ook diensten aan het ministerie van Defensie en de Sociale Verzekeringsbank (SVB, voor AOW en de Kinderbijslag) en heeft het bedrijf te maken met de langdurige zorg die 350.000 Nederlanders via het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) toegekend krijgen.

Chatbot van T-Mobile

Ook het bedrijfsleven wist Atos te vinden voor klantcontactdiensten. In 2019 ontwikkelde Atos een nieuwe AI-aangedreven chatbot-oplossing voor T-Mobile. De oplossing is daarna uitgebreid met een voicebot en slimme back-end integraties, zodat de bot ook transacties zou kunnen uitvoeren en gepersonaliseerde antwoorden zou moeten kunnen geven. Schiphol schakelde Atos in voor het uitbreiden van de functionaliteit – met name meertaligheid – van de selfservice-informatiepunten op de luchthaven. Bij Rabobank ondersteunde Atos het team van enkele duizenden Know-Your-Customer-analisten met artificial intelligence oplossingen.

Partnerships en overnames

In 2019 sloot Atos een partnership met NICE voor de geïntegreerde levering van CXOne met Circuit, de Atos unified communications and collaboration (UCC) cloud-oplossing. In 2020 sloot Atos nog een partnership met Colt Telecom voor een gezamenlijke CCaaS-oplossing.

Atos nam de afgelopen jaren allerlei bedrijven over, waaronder het Franse Ingenico Group, de IT-tak van Xerox en – in 2020 – het Nederlandse IT-securitybedrijf Motiv ICT Secuity. In 2016 nam Atos het UC-bedrijf Unify over, dat in oktober 2023 werd verkocht aan CCaaS-leverancier Mitel. Door de penibele financiële situatie is het bedrijf de afgelopen weken bezig geweest juist deze big data- & securitytak te verkopen aan de Frans-Duitse vliegtuigbouwer Airbus, die daarvan afzag.

Essentieel bedrijf in Franse economie

Atos is al langere tijd de wereldwijde IT-partner voor zowel de Olympische Spelen als de Paralympische Spelen. Nu de olympische zomerspelen plaatsvinden in thuisland Frankrijk (waar de overheid ook sterk afhankelijk is van de dienstverlener) is de Franse overheid vermoedelijk extra bereid om bij te springen, om het noodlijdende bedrijf te redden. (Ziptone/Erik Bouwer)

Ook interessant

Customer Experience, Featured, fusie/overname

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top