CRM-leverancier Salesforce wil mogelijk Informatica overnemen. Dat bericht Wall Street Journal afgelopen vrijdag 12 april op basis van anonieme bronnen.
Informatica levert oplossingen voor AI-gebaseerd datamanagement in de cloud. Het bedrijf heeft 5.000 klanten en heeft de afgelopen tijd veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van tools voor kunstmatige intelligentie.
Als Salesforce erin slaagt Informatica over te nemen, krijgt het eerstgenoemde bedrijf de kans om de eigen generatieve AI-systemen verder te verrijken. Het gaat dan specifiek om oplossingen gericht op data-integratie en datakwaliteit voor datalakes en datawarehouses, die ervoor zorgen dat verschillende professionals binnen een organisatie toegang hebben tot dezelfde dataset, maar vooral die data zien die voor hen relevant zijn. Concreet betekent dit dat bijvoorbeeld klantcontactmedewerkers precies die data te zien krijgen die voor hen relevant zijn.
Eerder nam Salesforce in 2018 MuleSoft over voor 6,5 miljard dollar, waarmee een andere stap op het gebied van data-integratie kon worden gezet: Mulesoft is vooral gericht op gegevensoverdracht tussen bronsystemen en op API’s. (WSJ)