KSF neemt afstand van FNV-actie

KSF neemt afstand van FNV-actie

by Ziptone
25 maart 2024

De Klantenservice Federatie herkent zich niet in het door de FNV geschetste beeld van de klantcontactsector zoals deze in de aankondiging van de FNV-actie is beschreven.

 

Dat heeft de KSF vandaag bekend gemaakt. De KSF staat voor goed werkgeverschap en juicht vanzelfsprekend aandacht daarvoor toe. Echter de voorgenomen actie van FNV en de bewoordingen die de vakbond kiest, dragen wat KSF betreft niet bij aan het constructieve gesprek hierover en “doen afbreuk aan het imago van de klantcontactsector en het vak van klantcontactmedewerker”, aldus de KSF-verklaring.

Felle oproep

Op 20 maart deed FNV een oproep aan Nederlanders om een “minuutje langer aan de lijn te blijven” en de medewerkers aandacht te geven. FNV zei in de oproep dat callcenters “een schoolvoorbeeld van scheefgroei en graaicultuur” zijn waar “duizenden mensen tegen bodemprijzen worden ingezet om jaarlijks miljoenen telefoontjes van klanten te beantwoorden.” “De miljardenwinst die deze lucratieve business oplevert” zou naar de top en aandeelhouders gaan, die veelal in het buitenland zitten, aldus de bond.

Aan het eind van de oproep zegt de bond dat callcentermedewerkers worden ingeroosterd en er “bijna geen tijd is gereserveerd voor het afhandelen”. “De werktijden staan enorm onder druk vanuit de opdracht om telefoontjes binnen 1 minuut af te houden wat vrijwel altijd een onuitvoerbare opdracht blijkt te zijn en tijd voor jezelf is eerder uitzondering dan regel.” (SIC)

“Het geld klots over de pinten bij de bedrijven”

FNV stelt dat de arbeidsvoorwaarden in callcenters “zo ongeveer de slechtste van Nederland” zijn; zo slecht zelfs dat de gemiddelde arbeidsduur van een medewerker 9 maanden is, aldus de vakbond. “Werknemers moeten knokken voor iedere cent, terwijl het geld over de plinten klotst bij de bedrijven.”

FNVDe KSF vindt dat aandacht voor de klantcontactmedewerker en het belangrijke werk dat zij doen gekoppeld moet worden aan pragmatische oplossingen die toekomstbestendig zijn. Daarom roept de KSF de betrokken partijen op om samen te werken aan een langdurige CAO – bij voorkeur 3 tot 5 jaar – welke rust en richting geeft.

De hele klantcontactketen draagt verantwoordelijkheid voor een duurzame, toekomstbestendige ontwikkeling van de arbeidsvoorwaarden en het behoud van werkgelegenheid voor klantcontactmedewerkers in Nederland. Overkoepelend maakt KSF zich daarom hard voor een code voor verantwoord marktgedrag. KSF nodigt alle betrokken partijen – vakbonden, facilitaire én inhouse-klantcontactorganisaties – uit om hierover met de KSF in gesprek te gaan. (KSF, Ziptone)

Featured, Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top