Felle oproep van FNV om in actie te komen voor callcentermedewerkers

Felle oproep van FNV om in actie te komen voor callcentermedewerkers

by Ziptone
20 maart 2024

fnvOnder de kop “Nederland komt in actie voor callcentermedewerkers” roept FNV alle mensen in Nederland op om in de week van 8 t/m 12 april een minuutje extra van hun tijd te besteden aan de callcentermedewerker.

 

Met de oproep wil FNV bereiken dat consumenten een “minuutje langer aan de lijn blijven” en aandacht besteden aan de callcentermedewerker. “De bellende Nederlanders doen dit om jou te helpen. Ook zij vinden dat jij te weinig verdient, te weinig pensioen opbouwt en een te hoge werkdruk hebt,” aldus de bond, die in de oproep zelf geen uitleg geeft hoe Nederlandse consumenten gemobiliseerd zullen worden.

“Graaicultuur”

Volgens FNV zijn callcenters “een schoolvoorbeeld van scheefgroei en graaicultuur”. “Er is geen sector in Nederland waar de scheefgroei zo overduidelijk zichtbaar en tastbaar is als in de callcenters. Waar duizenden mensen tegen bodemprijzen worden ingezet om jaarlijks miljoenen telefoontjes van klanten te beantwoorden, verdwijnt de miljardenwinst die deze lucratieve business oplevert naar de top en aandeelhouders die veelal in het buitenland zitten.”

FNV stelt dat de arbeidsvoorwaarden in callcenters “zo ongeveer de slechtste van Nederland” zijn; zo slecht zelfs dat de gemiddelde arbeidsduur van een medewerker 9 maanden is, aldus de vakbond. “Werknemers moeten knokken voor iedere cent, terwijl het geld over de plinten klotst bij de bedrijven.”

Loon

De bond rekent haar leden voor dat het verschil met het wettelijk minimumloon (WML) de afgelopen jaren kleiner geworden in plaats van groter: als je de inflatie verrekent met het loon, zijn medewerkers er op achteruit gegaan (nu slechts 4% boven WML). “Callcentermedewerkers halen steeds vaker het einde van de maand niet, krijgen in toenemende mate te maken met loonbeslag, kunnen alleen nog sparen voor een ijsje en kunnen niet zelfstandig een woning betalen.” FNV presenteert een staatje met de lonen in de leeftijd 16 tot en met 20 jaar en ouder. FNV geeft aan in te zetten op minimaal 16 euro voor iedereen en wil ook een betere pensioenregeling en aansluiting bij een algemeen pensioenfonds.

callcentermedewerker

“Werkgevers hebben met andere bonden een cao afgesproken die voor het overgrote gedeelte van de medewerkers minder loon oplevert dan als er geen cao zou zijn afgesproken.” 

Aan het eind van de oproep zegt de bond dat callcentermedewerkers worden ingeroosterd en er “bijna geen tijd is gereserveerd voor het afhandelen”. “De werktijden staan enorm onder druk vanuit de opdracht om telefoontjes binnen 1 minuut af te houden wat vrijwel altijd een onuitvoerbare opdracht blijkt te zijn en tijd voor jezelf is eerder uitzondering dan regel.” (SIC)

De actieweek van FNV is gepland in de week voorafgaand aan de Nationale Klantcontact Week.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top