ContactCare eerste Nederlandse contactcenter met B Corp certificaat

ContactCare eerste Nederlandse contactcenter met B Corp certificaat

by Ziptone
23 november 2023

Facilitair contactcenter ContactCare, actief in Nederland en Suriname, heeft afgelopen week het B-Corp certificaat toegekend gekregen. ContactCare is het eerste contactcenter in Nederland en Suriname dat dit certificaat heeft behaald.

 

Het bedrijf is sinds begin 2022 bezig geweest met het certificeringsproces. In maart 2022 zei Jasper Meerding hierover in een interview met Ziptone: “Ik heb van huis uit bepaalde waarden meegekregen en nu ik zelf ook wat ouder ben, hecht ik daar steeds meer waarde aan. Ik vind het belangrijk dat onze medewerkers bij ons niet alleen geld verdienen, maar ook wat leren. Bovendien vinden medewerkers, die momenteel de banen voor het uitkiezen hebben, het maken van impact belangrijk.”

Wereldwijde norm

B Corp staat voor Benefit Corporation. Met het certificaat (dat alleen wordt toegekend bij het behalen van normscores) tonen bedrijven aan dat ze voldoen aan normen voor sociale duurzaamheid en milieuprestaties. Bedrijven doorlopen hiervoor een intensief certificeringsproces met externe audits op vijf categorieën: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De B Corporation-certificering wordt beoordeeld door een derde partij en is een wereldwijd breed gedragen prestatienorm voor bedrijven, al is er ook kritiek.

Nederland telt inmiddels 211 B Corps, aldus een inventarisatie van MT Sprout uit voorjaar 2023. Bijna 80 procent behoort tot de kleinere bedrijven (tot 50 werknemers). De grotere mkb-bedrijven nemen bijna 20 procent van de certificaten voor hun rekening. Afgelopen zomer wist e-commerce platform Bol het B Corp certificaat in de wacht te slepen.

Tot in detail verantwoorden

De certificering is lastiger dan bijvoorbeeld ISO 27001, aldus Meerding in 2022 tegen Ziptone: “Je moet tot in detail duidelijk maken hoe je mensen laat doorgroeien en hoe je zorgt voor transparantie, hoeveel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zet je aan het werk? We bespreken hier bijvoorbeeld ook maandelijks de omzet en winstcijfers met medewerkers.”

ContactCare behaalde een overall score van 85,3, dat is ruim boven de minimum score van 80 punten. (Ziptone/redactie)

Featured, Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top