Huh, ChatGPT, wat is dat? – column Shep Hyken

by Ziptone

Huh, ChatGPT, wat is dat? – column Shep Hyken

by Ziptone

by Ziptone

In de afgelopen maanden lijkt ChatGPT een begrip te zijn geworden. Is er iemand die ChatGPT niet kent of gebruikt? Ik kan geen bedrijf bedenken dat het niet op de een of andere manier gebruikt. Ik kon me niet voorstellen dat een intelligent persoon het niet zou kennen. Maar blijkbaar had ik het mis.

Tekst: Shep Hyken

Ik kom elke maand samen met een groep van zeven ondernemers en we bespreken en ondersteunen dan elkaars bedrijven. Vorige maand hadden we een discussie over ChatGPT. Het bleek dat twee van deze (zeer succesvolle) ondernemers nog nooit ChatGPT hadden ervaren. Ik haalde snel mijn computer tevoorschijn en gaf ze een korte demonstratie van de basismogelijkheden. Ze waren met stomheid geslagen.

Daardoor vroeg ik me af hoeveel mensen ChatGPT nog helemaal niet kennen. Hoewel de toepassing pas sinds november 2022 beschikbaar is, zijn er al meer dan 200 miljoen mensen die deze ongelooflijk krachtige technologie gebruiken. Dat zijn 200 miljoen gebruikers, niet mensen die er slechts van gehoord hebben. Dus hoeveel mensen zijn net zo onbekend met de technologie als mijn collega-ondernemers?

Wat weet u van ChatGPT?

cartoon door martijn van osch

Ik kreeg de kans om mee te werken aan een onderzoek met Human8, een adviesbureau dat merken verbindt met mensen en cultuur om positieve verandering teweeg te brengen. We wilden weten hoe bekend mensen in het algemeen waren met ChatGPT. Dus stelden we aan een steekproef van meer dan 800 Amerikanen, gewogen naar de Amerikaanse volkstelling voor leeftijd en geslacht, de volgende vraag: ‘wat weet u van ChatGPT?’

De resultaten waren als volgt:

  • Ik heb er nog nooit van gehoord: 18%
  • Ik heb er wel van gehoord, maar het nog nooit gebruikt: 41%
  • Ik heb het gebruikt voor persoonlijk onderzoek: 18%
  • Ik heb het voor mijn werk gebruikt: 10%
  • Ik heb het gebruikt voor zowel persoonlijk onderzoek als werk: 13%

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat de jongere generaties bekender zijn met ChatGPT dan de oudere generaties. Gen-Z (leeftijd 18-24 jaar) is er het meest mee bekend vergeleken met de andere generaties. Ook al zijn ze niet opgegroeid met ChatGPT (de toepassing is nog maar negen maanden oud), ze zijn opgegroeid met mobiele telefoons en snelle computers. Meer specifiek: bijna de helft van Gen-Z (48%) heeft ChatGPT gebruikt voor zowel persoonlijke doeleinden als werk.

Gen-X is minst bekend met ChatGPT

Aan de andere kant van het spectrum staan de twee oudere generaties, Gen-X (42-57 jaar) en Baby Boomers (58-75 jaar). Samen vertegenwoordigen zij bijna de helft (46%) van de Amerikaanse bevolking. Ik vond hun resultaten interessant, hoewel niet verrassend.

Gen-X is de generatie die het minst bekend is met ChatGPT. Tachtig procent van Gen-X heeft er nog nooit van gehoord of wel van gehoord maar nog nooit gebruikt, vergeleken met 64 procent van de Boomers. Maar deze bevindingen zijn nog veelzeggender:

  • 28% van Gen-X heeft nog nooit gehoord van ChatGPT.
  • 32% van de babyboomers heeft nog nooit van ChatGPT gehoord.
  • Van de 18% van alle generaties die nog nooit van ChatGPT hebben gehoord, vertegenwoordigen Gen-X en Boomers 78%.

Onwetendheid?

Ik vermoed dat de meeste mensen die zeggen dat ze ChatGPT niet kennen, zich niet realiseren dat ze het waarschijnlijk wel op de een of andere manier hebben gebruikt. Ze weten het gewoon niet. Ze zijn waarschijnlijk op de website van een bedrijf geweest en communiceren met een chatbot, zich niet realiserend dat de chatbot mogelijk werd aangedreven door generatieve AI, de ruggengraat van ChatGPT.

En net zoals er generatieverschillen zijn in bijna elk onderdeel van het leven, van mode tot de balans tussen werk en privé en alles daartussenin, zou het geen verrassing moeten zijn dat er verschillen zijn in het gebruik en begrip van deze ‘life changing technology’.

Leercurve

Vele jaren geleden herinner ik me dat ik mijn eerste iPhone kocht. De leercurve was groot, in ieder geval voor mij. Hoe kon dit kleine apparaat zoveel doen? Ik belde de klantenservice voor hulp en de vertegenwoordiger herkende meteen mijn frustratie en zei: “Tegen de tijd dat we dit gesprek beëindigen, wil ik dat je zoveel van je telefoon houdt dat je bereid bent om voor een rijdende bus te springen om hem te redden.” Een uur later was ik overtuigd.

In een wereld die sneller verandert dan ooit, vooral de digitale wereld, kan ons begrip – of het gebrek daaraan – van opkomende technologieën een grote impact hebben op wie we zijn, hoe we werken en hoe we leven. De onbekendheid met ChatGPT onder verschillende generaties is niet zomaar een verzameling statistieken. Het is een weerspiegeling van hoe we omgaan met innovatie en ons aanpassen aan verandering in een steeds meer digitale en geautomatiseerde wereld.

Als Human8 en ik over drie maanden zouden samenwerken aan een nieuw onderzoek, zouden de cijfers ongetwijfeld veranderd zijn. Het is slechts een kwestie van tijd – waarschijnlijk een korte tijd – voordat bijna iedereen ChatGPT kent en begrijpt hoe het te gebruiken. Vroeg of laat zal ChatGPT, net als pc’s, mobiele telefoons, Facebook en Google-zoekopdrachten, verweven raken in de structuur van ons dagelijks leven.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Forbes. Herplaatst met toestemming.

Ook interessant

Featured, Opinie, Technologie
Top