ACM beboet Global Marketing Bridge (GMB) en directeuren GMB

by Ziptone

ACM beboet Global Marketing Bridge (GMB) en directeuren GMB

by Ziptone

by Ziptone

global marketing bridgeDe ACM heeft aan Global Marketing Bridge B.V. (GMB) een boete van 400.000 euro opgelegd voor het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Omdat de twee directeuren van GMB hun medewerkers aanstuurden bij het plegen van de misleidende verkoopgesprekken legt de ACM hun boetes van respectievelijk 50.000 en 65.000 euro op. Dat heeft de ACM gemeld in een persbericht.

 

De Volkskrant meldt dat GMB wordt geleid door Ouail Naamar (algemeen directeur en eigenaar van GMB, boete 50.000 euro) en Tarik Azaaj (commercieel directeur GMB, 65.000 euro). Ouail Naamar en Tarik Azaaj zijn ook de eigenaren van HEM, dat al eerder werd beboet.

Uit onderzoek van de ACM blijkt dat consumenten door de telefonische verkopers van GMB werden misleid. Verkopers vertelden aan het begin van het verkoopgesprek niet duidelijk dat ze belden om een energiecontract te verkopen. In plaats daarvan werden andere – onjuiste – redenen gegeven. Ook vertelden zij niet wie zij waren en namens welk bedrijf zij belden. In plaats daarvan zeiden ze bijvoorbeeld dat ze werkten voor de netbeheerder of belden namens de huidige leverancier.

Probleemgeval Global Marketing Bridge

Global Marketing Bridge heeft al eerder boetes opgelegd gekregen en ook energieleveranciers die gebruik maakten van GMB of daaraan gelieerde bedrijven zijn beboet. In september 2022 kreeg Budget Energie een boete van 1,8 miljoen euro opgelegd wegens de ongeoorloofde verkoopmethoden van de Nederlandse Energie Maatschappij, die het had overgenomen. Vijf maanden eerder was er een boete van vier ton voor De Groene Belangenbehartiger Energie (DGB).

De Volkskrant wijst op de lange historie van oneerlijke handelspraktijken en irritante telefoontjes vanuit de energiesector. De krant haalt Ruud Koornstra aan, die in 2000 Oxxio oprichtte, een van de eerste energiebedrijven die de pas vrijgegeven energiemarkt openbrak met goedkope én groene stroom. Koornstra rept van 1.200 mensen “die voor ons belden en daar zaten ook mensen tussen die dat niet netjes deden.” Oxxio groeide binnen drie jaar uit tot een bedrijf met honderdduizenden klanten. Koornstra en zijn compagnons verkochten het bedrijf toen voor 144 miljoen euro.

Komt totaalverbod telefonische verkoop dichterbij?

Er zijn de afgelopen jaren verschillende pogingen tot zelfregulering geweest vanuit de energiesector, maar daarmee kon tot nu toe niet worden voorkomen dat ‘cowboys’ aan de haal gaan met de verkoop van energiecontracten. Dat draagt er aan bij dat als consumenten benaderd worden, het voor hen onduidelijk is wat de status is van de partij en het aanbod.

ACM komt binnenkort met nieuw onderzoek waaruit blijkt dat vorig jaar zo’n 6 procent van alle nieuwe klanten voor energiebedrijven via telefonische verkoop binnenkwam. Door de niet aflatende stroom aan klachten die de ACM afgelopen jaren van klanten ontving, pleit de toezichthouder voor een ‘totaal wervingsverbod’ voor energie-aanbieders, zowel via de telefoon als aan de deur. De Tweede Kamer is daar voorstander van, maar het heeft nog niet geleid tot gerichte wetgeving. Wel krijgt de ACM in de nieuwe Energiewet, die mogelijk dit jaar in de Tweede Kamer behandeld zal worden, meer bevoegdheden om in te grijpen wanneer een energiebedrijf met oneerlijke handelspraktijken klanten werft. De toezichthouder kan zulke bedrijven dan eerder hun leveringsvergunning afnemen. (Ziptone, Volkskrant)

Ook interessant

Customer Experience, Featured

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top