Webhelp stopt met doorbetalen kleine pauzes

by Ziptone

Webhelp stopt met doorbetalen kleine pauzes

by Ziptone

by Ziptone

kleine pauzeWebhelp wil vanaf 3 juli 2023 de kleine pauzes niet langer doorbetalen. Dat stelt FNV in een bericht op de website. Volgens de vakbond wil de werkgever nog anderhalf jaar een compensatie aanbieden, die neerkomt op 100% tot eind 2023 en 50% tot eind 2024. Vanaf begin 2025 zijn de kleine pauzes dan voor rekening van de werknemer. Dat houdt in dat werknemers per dag een half uur langer werken voor hetzelfde loon, aldus FNV, die dit een ongeoorloofde eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden vindt. FNV heeft Webhelp gevraagd om een gesprek hierover; medewerkers wordt aangeraden niets te tekenen of toe te zeggen. Later deze week komt de vakbond met een officieel bericht, aldus Elly Heemskerk. Ook CNV heeft op de website een bericht voor de leden geplaatst.

De arbeidstijdenwet schrijft voor dat na minimaal 5,5 uur werken er recht is op een pauze van minimaal 30 minuten, iets waarvan in een cao mag worden afgeweken. In de cao facilitaire contactcenters is alleen vastgelegd dat de pauzetijd bij een arbeidstijd van meer dan 5,5 uur per dienst 30 minuten bedraagt. Er zijn in de cao facilitaire contactcenters geen afspraken gemaakt over de kleine pauzes.

Concurrentie

Ronald van Schijndel (ceo Webhelp) geeft aan dat Webhelp een half jaar geleden al bezig was met het plan en zowel FNV als CNV in een vroeg stadium heeft geïnformeerd. “We zijn niet over een nacht ijs gegaan.” Hij is helder over de motieven: de concurrentiepositie dwingt het bedrijf om ook deze ingreep te doen. “Wij zijn een van de weinige partijen die de korte pauzes doorbetalen. Daar worden we mee geconfronteerd in de concurrentie die er is. Het is namelijk geen WFC-cao-afspraak,” aldus Van Schijndel. Hij benadrukt dat het besluit ook geen reactie op de cao is – de korte pauzes zijn überhaupt geen onderwerp van de cao-onderhandelingen geweest, zo zegt hij.

Van Schijndel wil benadrukken dat medewerkers tot eind 2024 gecompenseerd worden en dat ze altijd de keuze hebben om hun contracturen aan te passen. “We gaan met alle medewerkers het gesprek aan.” Daarnaast krijgen Webhelp-medewerkers een hoger opbouwpercentage voor het pensioen dat per 1 juli wordt ingevoerd dan de cao voorschrijft, aldus Van Schijndel. Het kost hem moeite om dit besluit te nemen, zegt hij, maar hij ziet ook dat het uitbesteden van klantcontact naar locaties buiten Nederland een vlucht neemt – “Daar doen we zelf ook aan mee, maar dat is de enige manier om het betaalbaar te houden.”

Code verantwoord marktgedrag

Het besluit komt op een opvallend moment. De cao is nog geen half jaar geleden getekend; onderdeel daarvan is dat er ook toegewerkt wordt naar een code verantwoord marktgedrag die moet bijdragen aan een level playing field.
De ondernemingsraad van Webhelp heeft ingestemd met het plan. (Ziptone/Erik Bouwer)

Ook interessant

Featured, Human Resources
Top