Callcentermedewerkers bieden cao-wensen aan bij Webhelp

Callcentermedewerkers bieden cao-wensen aan bij Webhelp

by Ziptone
4 juli 2022

Callcentermedewerkers staan dinsdag 5 juli van 15.00 uur tot 16.30 uur voor de deur van het kantoor van Webhelp in Ede om daar hun wensen voor een nieuwe cao te overhandigen. Ook FNV-voorzitter Tuur Elzinga komt daarbij een handje helpen. Zijn wens is dat deze groep onderbetaalde krachten minimaal 14 euro gaat verdienen. Dat komt in veel gevallen neer op een loonsverhoging van zo’n 40%.

FNV Callcenters loopt bij de werkgeversvereniging continue tegen een dichte deur aan als het gaat om het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden voor de ongeveer 42.500 facilitaire callcentermedewerkers. Tot nu toe willen de werkgevers – die de afgelopen jaren mede vanwege de coronapandemie recordwinsten boekten – niet verder gaan dan een loonsverhoging van 0,5%. Dat eindbod komt neer op een verhoging van 5 cent per gewerkt uur: van 10,29 euro naar 10,34 euro bruto.

“Als werkgevers niet minimaal de inflatie volgen en meer respect tonen voor hun medewerkers dan volgen er meer én fellere acties.”

Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters: ‘Met een stuiver extra gaan we natuurlijk niet akkoord. Deze mensen moeten onder moeilijke omstandigheden keihard werken om zo veel mogelijk omzet te draaien voor de werkgevers. En dat lukt ze ook, want de drie grootste callcenterbedrijven boekten het afgelopen jaar een recordomzet van ruim een miljard euro. Maar die winst steken ze liever in hun eigen zakken of die van de aandeelhouders. Dat is ongekend, omdat hun medewerkers moeite hebben om de boodschappen te kunnen betalen. Als werkgevers niet minimaal de inflatie volgen en meer respect tonen voor hun medewerkers dan volgen er meer én fellere acties.’

Op 1 mei hield de FNV al een actie bij verschillende callcenters. Medewerkers konden hun wensen voor een nieuwe cao in een speciale wensput gooien. De opbrengst van die actie biedt FNV dinsdag aan bij het kantoor van Webhelp, het bedrijf van de voorzitter van werkgeversvereniging WFC. De wensen worden samen met leuzen zoals ‘Ik ben meer waard dan 5 cent’ en ‘Wij staan al te lang in de wacht’ aan een vlaggenlijn gebonden en overhandigd. De vraag is of de medewerkers weer voor een dichte deur komen te staan of dat er op z’n minst naar hen geluisterd zal worden.

Tuur Elzinga, voorzitter FNV: ‘Bij de callcenters zie je een schrijnend voorbeeld van de scheefgroei in de samenleving. Winst maken ten koste van medewerkers is uiteindelijk een doodlopende weg, en al helemaal op een krappe arbeidsmarkt. De gerechtvaardigde roep om een minimumloon van 14 euro klinkt dan ook steeds luider. Het is onfatsoenlijk en oliedom als werkgevers van de callcenters daar niet naar gaan luisteren.’ (FNV)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top