Quantumcomputing? Dat staat nu nog in de kinderschoenen, maar de verwachting is dat in 2030 de eerste bedrijfssystemen operationeel zullen zijn. Wat betekent dit voor klantcontact en klantenservice?
Â
Bedrijven en instellingen die hun klanten op een persoonlijke manier willen bedienen, zullen ‘data-driven’ moeten worden: slim gebruik maken van de informatie die zij over hun klanten hebben. Dat is niet alleen een kwestie van je datahuishouding op orde hebben, maar ook zorgen voor de juiste connectiviteit, hardware en software. Wereldwijd omvat de totale dataproductie in het jaar 2025 naar verwachting ongeveer 200 zettabyte (1 zettabyte is een miljard terabyte). Voor het transport van al die data is glasvezel een toekomstbestendige infrastructuur, maar steeds meer data vraagt om óók om steeds meer opslag en rekenkracht – en daarbij wordt ook gezocht naar meer efficiënte en meer duurzame alternatieven voor rekenkracht. Quantumcomputing wordt gezien als oplossing.
Wat is quantumcomputing?
Quantumcomputing is een nieuwe benadering van informatiebewerking die gebruikmaakt van de principes van de kwantummechanica, een tak van de natuurkunde die het gedrag van deeltjes op subatomair niveau beschrijft. Traditionele computers maken gebruik van bits, die twee waarden kunnen aannemen: 0 of 1. Quantumcomputers gebruiken echter quantum bits of ‘qubits’, die meerdere toestanden tegelijk kunnen hebben, dankzij zogenaamde quantum superpositie. Daarmee wordt bedoeld dat een kwantumdeeltje, zoals een elektron, zich niet in één duidelijk gedefinieerde toestand hoeft te bevinden. Wanneer een qubit zich in een superpositie bevindt, kan het deel uitmaken van meerdere berekeningen tegelijk. Dat stelt quantumcomputers in staat om complexe berekeningen parallel en dus sneller dan met traditionele computers te verwerken. Versnelling is ook mogelijk met cloudcomputing, maar komt neer op het opschalen met traditionele computers; dat is dus geen oplossing voor efficiency en duurzaamheid.
Het principe van quantumcomputing is ontstaan in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Rond de eeuwwisseling werden belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling ervan. Naast de voordelen (zoals een geringer energieverbruik) is het ontwikkelen van quantumcomputers nog steeds erg kostbaar en zijn ze tot nu toe behoorlijk instabiel en foutgevoelig. Ook is het lastig quantuminformatie over langere afstanden te transporteren zonder dat de informatie aan kwaliteit verliest. Maar de verwachting is dat rond 2030 de eerste quantumcomputers bedrijfsmatig kunnen worden ingezet.
Wat zijn de kansen voor klantenservice?
Data-analytics – Een belangrijk onderdeel van klantenservice is data-analytics, wat helpt om inzicht te krijgen in klantgedrag. Dat inzicht kan weer een opstapje zijn naar het automatiseren van processen, bijvoorbeeld via chatbots, en het brengt ook gepersonaliseerde dienstverlening dichterbij. Grootschalige speech analytics-opdrachten zijn momenteel duur, omdat ze veel cloudcapaciteit en dataverkeer vereisen. Met quantumcomputing vallen die nadelen weg.
Snelheid – Met quantumcomputing kunnen meer processen sneller of realtime verwerkt worden tegen (uiteindelijk) lagere kosten. Dat maakt het bijvoorbeeld gemakkelijker om realtime vertalen (van spraak naar spraak) toe te passen. Daarmee wordt het mogelijk om klantcontactmedewerkers taal-onafhankelijk te laten werken.
Beveiliging – Quantumcomputing biedt ook veelbelovende mogelijkheden op het gebied van cybersecurity. Klanten gaan privacy en security steeds belangrijker vinden. Quantumcomputing levert een veel hoger niveau van cryptografie op (het versleutelen van gegevens). Ook kunnen quantumcomputers complexe simulaties doorrekenen, wat kan bijdragen aan het ontdekken van kwetsbaarheden. Aan de andere kant: als criminelen ook de beschikking krijgen over quantumcomputers, zullen traditionele oplossingen extra kwetsbaar worden en geavanceerde oplossingen niet veel toevoegen.
Nog veel werk te doen
Naast de realisatie van stabiele betrouwbare hardware moet er ook nog veel werk worden verzet om passende software te ontwikkelen. Maar als de eerste systemen rond 2030 beschikbaar zijn, zal quantumcomputing bijdragen aan een betere en snellere klantenservice. Of het ook echt veiliger wordt, dat moeten we afwachten. (Ziptone/redactie)