Stichting Een Nieuw Geluid: eerst het netwerk uitbouwen

by Ziptone

Stichting Een Nieuw Geluid: eerst het netwerk uitbouwen

by Ziptone

by Ziptone

 netwerk

Stichting Een Nieuw Geluid lanceerde een jaar geleden een ambitieus plan voor een traineeship, gericht op jong talent in klantcontact. De beide bestuursleden concluderen nu dat die stap te vroeg is gezet: eerst moet de community groeien.

 

Voor initiatiefnemers Chantal Rovers en Anne Hettema blijft het zoeken en aftasten: wat werkt wel en wat werkt niet? “De events die we vorig jaar georganiseerd hebben, hebben we als heel positief ervaren. Daarin kwam letterlijk een nieuw geluid in de vorm van eerlijke verhalen voorbij,” blikt Rovers terug. Maar het traineeship kwam duidelijk te vroeg. Er zijn weliswaar gesprekken gevoerd met belangstellenden voor het traineeship, maar dat leidde niet tot inschrijvingen.

Rovers: “De naamsbekendheid van de stichting is nog niet zo groot als wij dachten. Tijdens Open Varen afgelopen jaar – we waren toen al ruim een half jaar bezig – kwamen we nog steeds mensen tegen die de stichting niet kenden. Dat heeft ons aan het denken gezet. Als de managers niet van ons bestaan op de hoogte zijn, hoe bereiken we dan onze doelgroep, de young professionals?”

Urgentie

Beide bestuurders hebben ook het gevoel dat de onvrede en urgentie – het is tijd voor een nieuw geluid, gevoed door het Follow The Money onderzoek naar prijsvorming in klantcontactprojecten tijdens de coronapandemie – een beetje zijn weggeëbd. Maar de achterliggende motieven om de stichting op te tuigen staan wat hen betreft nog steeds recht overeind.

Tijdens de eerste verjaardag van de stichting in oktober vorig jaar blikten ze met de ambassadeurs en vrienden van de stichting terug op het eerste jaar. Tijdens het vooruitkijken naar de komende periode, stelden de ambassadeurs ook kritische vragen. Hettema: “Wat willen we nou concreet? Hoe gaan we onze doelen bereiken? Die vragen hebben ons weer aan het denken gezet over ons bestaansrecht. We kwamen opnieuw tot de conclusie dat het nog steeds ontbreekt aan laagdrempelige mogelijkheden voor young professionals in klantcontact om samen te komen, met elkaar te sparren en te leren van elkaar. Dat heeft geleid tot een aangescherpt beeld van waar we ons op willen richten. We willen de young professional die nog niet zo lang in een leidinggevende functie zit of die nog niet zo lang in de branche werkt, ondersteunen bij het opbouwen van een netwerk, met elkaar in gesprek te laten gaan en van elkaar te leren.”

Mooie verhalen versus de werkelijkheid

Rovers legt uit: “Vorig jaar heeft Een Nieuw Geluid een sessie georganiseerd over mislukken. In het vakgebied hebben we de neiging om mooie verhalen te vertellen over een NPS van +50 zonder te spreken over verzuim en verloop. Het gaat zelden over wat er niet goed of zelfs fout is gegaan en hoe we daarvan kunnen leren. Dat levert een vertekend beeld van de werkelijkheid op. Ik denk dat we binnen onze branche zelden het echte leven laten zien. Iedereen is bezig met AI, als je de verhalen moet geloven, maar in de praktijk heeft bijna niemand het voor elkaar. De ISO-certificering van de KSF is een goede ontwikkeling, maar niemand heeft het er over wat voor hel het is om het certificaat te behalen en daarna te behouden. Als we er echt in geloven dat het een goed hulpmiddel is richting verbetering, deel dan ook met elkaar waar je moeite mee hebt, zodat we van elkaar kunnen leren.”

Managers moeten ons helpen

Heeft het stichtingsbestuur andersom ook kritische vragen gesteld aan de ambassadeurs en vrienden?
Rovers: “Jazeker. We hebben aangegeven dat wij hen ook nodig hebben. We kunnen dit niet met z’n tweeën. De managers die de afgelopen tijd tegen ons hebben gezegd dat ‘de mensen centraal staan’, kunnen ons nu helpen om de naamsbekendheid te vergroten en onze doelgroep dan ook echt te bereiken. Kijk in je eigen netwerk of binnen je eigen organisaties waar de young professionals zitten. Laat ons weten wie het zijn, dan gaan wij ze wel benaderen. In juni staat het volgende event voor young professionals gepland, dat ze onder de aandacht kunnen brengen bij de young professionals uit hun netwerk.”

Voor de helderheid: de doelgroep van Een Nieuw Geluid is maximaal vijf jaar werkzaam in de branche – dus relatieve nieuwkomers – en heeft eventueel maximaal twee jaar leidinggevende ervaring. Startende staffers, bijvoorbeeld in WFM, kunnen dus ook aansluiten: je hoeft geen leidinggevende te zijn en de stichting hanteert evenmin een leeftijdsgrens.

Netwerk moet groeien

Dat het netwerk echt moet groeien, zagen Rovers en Hettema ook terug bij andere geplande activiteiten. Twee eerdere sessies voor young professionals in de aanloop naar het traineeship werden afgeblazen wegens gebrek aan inschrijvingen. Daarom staan Rovers en Hettema ook open voor samenwerking, bijvoorbeeld met de KSF: “Daar is wel bereik, maar geen ‘jong talent’-afdeling. De KSF heeft naast het netwerk ook faciliteiten en een organisatiestructuur.”

De gesprekken over samenwerken zijn wat Een Nieuw Geluid betreft dan ook nog niet afgerond. Ook staat de Stichting open voor gesprekken met andere partijen binnen de branche over samenwerken. Wie weet wat daar nog uit gaat komen, maar de eerste prioriteit ligt nu bij het uitbreiden van het netwerk binnen de doelgroep. Rovers en Hettema lopen in ieder geval over van de ideeën. “We zijn maar met z’n tweeën en hebben allebei een fulltime baan.” Het uitbreiden van het bestuur van de stichting sluiten ze evenmin uit. (Ziptone/Erik Bouwer)

Op het programma:
Thema: verbinden met vakgenoten – Online & gratis toegankelijk
3 juni 2024, 14:00 – 17:00 uur.
Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar info@stichtingeennieuwgeluid.nl.

Ook interessant

Featured, Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top