Traineeship van Stichting Een Nieuw Geluid start in juni

by Ziptone

Traineeship van Stichting Een Nieuw Geluid start in juni

by Ziptone

by Ziptone

Stichting Een Nieuw Geluid is weer een stap verder. Wat ruim een jaar geleden begon met een oproep op Linkedin, heeft geleid tot hackathons, de oprichting van de stichting en recent de aankondiging van een traineeship voor aanstormend talent. Of in de termen van de stichting: voor de nieuwe generatie managers in klantcontact. Een update.

 

Met het traineeship heeft de stichting een uiterst concreet ei gelegd. Wat er uit dat ei gaat komen, is afwachten. De ambitie is in elk geval dat de nieuwe lichting managers de branche verder gaat helpen, aldus Anne Hettema en Chantal Rovers, bestuurders van Stichting Een Nieuw Geluid. Ze beschouwen het traineeship een beetje als “de jongerenafdeling van een politieke partij”. Voor deze groep – mensen die aan het begin staan van hun carrière in klantcontact, met hooguit twee jaar leidinggevende ervaring en die, zoals Rovers het noemt, verliefd zijn geworden op het vakgebied – “wordt ontzettend weinig georganiseerd.”

“Er zijn een paar initiatieven, denk bijvoorbeeld aan de sessies van SUSA die heel waardevol zijn. Maar er is geen gestructureerd ontwikkelprogramma waar mensen kennis kunnen opdoen of een veilige setting waar ruimte is voor nieuwe ideeën en discussies. Het is fijn als je een leidinggevende hebt die je de ruimte geeft om je verder te ontwikkelen en oriënteren in de branche, maar waar kan je dan als young professional terecht?”

Het begint bij jezelf

Het traineeship is een ontwikkeltraject van negen maanden waarin de input vanuit de hackathons is meegenomen. Twee trainingsbureaus van buiten de klantcontactbranche zijn ingeschakeld om het programma te ontwerpen. Dat is een bewuste keuze, om ruimte te geven aan een nieuw geluid. “De beide bureaus zijn actief in de hospitalitybranche, wij denken dat er overlap is met hoe we vanuit klantcontact naar dienstverlening kijken. De beide bureaus nemen voornamelijk het deel voor hun rekening dat gericht is op persoonlijke ontwikkeling.”

Het traineeship van Een Nieuw Geluid start met een enigszins traditioneel onderdeel, erkent Rovers: een tweedaagse bijeenkomst waar deelnemers onder andere aan de slag gaan met hun DISC-profiel. Toch is dat wat Rovers en Hettema betreft een logisch startpunt voor als je aan de slag wil met persoonlijke effectiviteit: relevant als je je invloed wilt aanwenden om dingen anders te gaan doen.

“Ik denk dat anders denken en anders doen al snel van toepassing is bij de nieuwe generatie,” aldus Rovers. “In mijn team kijken collega’s van bijvoorbeeld 24 jaar echt anders tegen de wereld dan ik dat doe. Ze stellen andere prioriteiten, stellen andere vragen, gaan anders om met digitale middelen en kunnen ons helpen aan nieuwe ideeën.”

Ambassadeurs

Het is de bedoeling dat er binnen het programma een vruchtbare wisselwerking gaat plaatsvinden – binnen de groep deelnemers, maar ook met de negen ambassadeurs die zich aan het programma en het doel van de stichting hebben verbonden. Die ambassadeurs (acht mannen en een vrouw) zijn professionals in de leeftijd van 35 tot 50 jaar die hun sporen in de klantcontactbranche hebben verdiend. Loop je daarmee niet het risico dat je weer te maken krijgt met oude denkpatronen of oude ideeën?

Rovers reageert: “Het is geen bewuste keuze geweest dat er maar één vrouw bij zit. Wij hebben gekeken naar mensen die de afgelopen periode open hebben gestaan voor het gesprek. We wilden bovendien zoveel mogelijk wegblijven bij de namen en gezichten die je al in heel veel clubjes en groepjes voorbij ziet komen. Dat is niet helemaal gelukt, maar ik denk dat we een hele goede groep hebben; de ambassadeurs zijn mensen die niet schromen om zich uit te spreken, ze zijn aan elkaar gewaagd, ze kunnen een open dialoog faciliteren en de deelnemers wegwijs maken binnen ons vakgebied.”
De afspraak is dat de ambassadeurs in ieder geval hun commerciële pet thuislaten, daar zijn Rovers en Hettema expliciet over.

‘De volledige klantcontactbranche’

Rovers en Hettema willen met hun traineeship ook bereiken dat deelnemers ‘de volledige klant-contactbranche’ leren kennen. Wat bedoelen ze daar precies mee?

Rovers: “Ik ben ooit als klantcontactmedewerker begonnen en doorgegroeid naar teamleider. Die rollen heb ik steeds vervuld bij diverse facilitaire partijen. Die lijken behoorlijk op elkaar, maar ze zijn beslist niet representatief voor ons gehele vakgebied. We willen trainees dus mee op pad nemen: naar inhouse contactcenters, naar facilitairen in verschillende soorten en maten, naar andere spelers in de branche.”

Hete hangijzers

De oproep van Rovers in januari 2022 leidde tot tientallen sterk uiteenlopende reacties: ‘geen mensen ouder dan 45 er bij’, ‘we moeten direct praten over acties in plaats van alleen maar brainstormen’, en ‘ik stel voor een nieuwe standaard te maken beginnend met een omgerekende salarisdrempel van €16 per uur’. Ook werden ‘dossiers’ genoemd als lage lonen, geen pensioen, geen perspectief, hoog verloop, datalekken en slecht management. Kortom, er zijn genoeg pijnpunten te adresseren.

Een daarvan komt expliciet aan de orde in het traineeship in de vorm van een trainingsdag met als thema ‘sourcing strategy’. Wat wordt het nieuwe geluid als het gaat om het verplaatsen van banen naar lagelonenlanden omdat er kosten moeten worden bespaard?

Rovers: “Net als bij andere onderwerpen begint het met het voeren van een gesprek. En daarbij heel open en eerlijk laten zien welke smaken er zijn. Schaalgrootte is vaak beeldbepalend binnen onze branche, maar dat is niet de enige smaak die er is: er zijn ook kleinere partijen die het op een andere manier inrichten. We willen deelnemers in staat stellen met elkaar te praten over welke varianten er zijn, waarom welke keuzes worden gemaakt, en hoe de deelnemers daar zelf tegenaan kijken. Ik denk dat we mensen een nieuw geluid kunnen laten maken door ze het complete plaatje te laten zien.”

Black box

Wat zijn de verwachtingen van Rovers en Hettema als het gaat om de uitkomst van het traineeship? Hettema: “Wijzelf zijn niet het nieuwe geluid. Ik hoop dat we zelf echt verbaasd zijn over wat het oplevert qua nieuw geluid. Het is voor ons een beetje een black box die we straks kunnen openmaken en waar dan hopelijk een geïnspireerde club jonge mensen uitkomt. Met een netwerk waarmee ze ook echt iets kunnen gaan veranderen. Op kleinere of op grotere schaal. Er zijn de afgelopen maanden veel mensen bij ons initiatief betrokken geweest. Nu ligt er iets concreets dat gebaseerd is op de input van veel mensen. Het is nu aan de branche zelf om te laten zien of ze echt klaar zijn voor een nieuw geluid. Of ze hiermee aan de slag willen of dat ze toch zeggen: nou ja, zoals het nu gaat is het eigenlijk ook wel prima.”

 

Wie meer wil weten over het programma, kan zich bij info@stichtingeennieuwgeluid.nl aanmelden voor een persoonlijk kennismakingsgesprek of voor een van de online informatiesessies op donderdag 13 april 2023 van 15:30 tot 16:30 uur, dinsdag 18 april 2023 van 12:00 tot 13:00 uur of donderdag 20 april 2023 van 09:30 tot 10:30 uur. Of kijk op Een Nieuw Geluid.

(Ziptone/Erik Bouwer)

Ook interessant

Event, Featured, Human Resources
Top