Nieuwe regels voor telemarketing van kracht

Nieuwe regels voor telemarketing van kracht

by Ziptone
1 juli 2021

Vandaag gaat de gewijzigde telecomwet in werking, waarin nieuwe wettelijke regels zijn opgenomen voor telemarketing. De bedoeling is dat de consument zo meer controle krijgt over wie mag bellen.

De herziene Telecommunicatiewet is op 26 januari 2021 in de Tweede Kamer aangenomen en zorgt ervoor dat het Bel-me-niet-register (uitgaand van een opt-out model) wordt vervangen door een opt-in-model: bedrijven mogen nu alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest.

Bel-me-niet-register ‘werkt voor geen meter’

Al lange tijd werd gezegd dat het Bel-me-niet-register, opgetuigd op 1 oktober 2009, niet goed zou werken. Telemarketingbedrijven moesten tot vandaag steeds opnieuw voorafgaand aan een outbound call checken of een telefoonnummer in het register staat. Bellen zonder toestemming is een overtreding van de telecommunicatiewet. Ondanks deze regels gingen veel telemarketingtelefoontjes gewoon door.

Mathieu Paapst, universitair docent IT en recht aan de RUG, vindt dat de consument ook met de nieuwe regels systeem niet voldoende beschermd is. Hij schat in dat er een afname komt van hooguit 20 procent van de telefoontjes.

Het blijft voor bedrijven namelijk mogelijk klanten en oud-klanten tot drie jaar na het contract of de dienst te bellen, iets wat de KSF een goede zaak vindt. Als de consument nu gebeld wordt door een bedrijf, moet hij of zij zelf uitzoeken of dat telefoontje valt binnen het criterium van ‘bestaande klantrelatie’. Volgens de KSF leidt de wijziging tot een vereenvoudiging. Verder blijft volgens de KSF de code telemarketing gewoon van kracht. “Leden van de KSF zijn gehouden aan die code en de SRC kan bij klachten handhaven.”

Goede doelen ontzien

De goede doelen sector heeft aangegeven zich zorgen te maken over de beperkingen om donateurs te werven. De Tweede Kamer is daarna akkoord gegaan met een amendement op de wet om goede doelen te ontzien. Hierdoor is voor goede doelen het begrip klantrelatie verruimd en mogen zij nu ook vrijwilligers benaderen en mensen die een manifestatie hebben bijgewoond.

Onderdeel van de nieuwe regels is ook dat de bewijslast voor het toezicht is omgekeerd. Dit betekent dat het bedrijf dat belt aan de ACM moet kunnen aantonen dat hij mocht bellen en dat hij het recht van verzet heeft aangeboden. Consumenten die te maken hebben met bedrijven die hen zonder toestemming bellen, kunnen dit melden bij het ACM-loket ConsuWijzer.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top