Na een uitgebreid aanbestedingstraject heeft GGD GHOR vandaag bekend gemaakt welke partijen de komende vier jaar de landelijke klantcontactdiensten in het kader van COVID-19 gaan leveren.
In de aanbesteding is de dienstverlening opgeknipt in drie onderdelen.
Teleperformance gaat de dienstverlening rond de afsprakenlijnen voor testen en vaccineren en de backoffice vaccinatie- en testregistratie verzorgen, iets wat TP gedaan heeft sinds het begin van de pandemie.
Webhelp Nederland en Teleperformance gaan samen de klantcontactdiensten ten behoeve van de landelijke schil van het bron- en contactonderzoek (BCO) leveren.
Yource Operations gaat de medische informatielijn vaccineren (MIV) en de telefonische ondersteuning van vragenovercorona.nl verzorgen.
De rol van Yource is opmerkelijk, omdat in België nog verschillende onderzoeken naar fraude lopen. Ook in Nederland zou de organisatie de eigen processen doorlichten en zou de Klantenservice Federatie zelfstandig onderzoek doen. Over de uitkomsten van beide onderzoeken hebben beide partijen nog niets bekend gemaakt. Yource Operations is volledig in handen van Yource Nederland B.V. met naast Yource Holding ook Ronald Smit en Eelco Bruinsma als bestuurders.
Minicompetities
In januari dit jaar kondigde GGD GHOR aan dat vijf partijen via zogenaamde minicompetities kavels uit het raamcontract van in totaal 2 miljard euro konden winnen; in de huidige bekendmaking ontbreken TTC Health Services B.V. en Conduent.
Alle partijen gaan een overeenkomst aan voor één jaar, aldus Deze overeenkomst kan maximaal drie keer verlengd worden. De inzet van de klantcontactdiensten is uiteraard afhankelijk van de ontwikkeling van het virus en de opdracht die de GGD’en hierin hebben. De partijen richten zich flexibel in om aan diverse scenario’s te kunnen voldoen.
De komende acht weken zal de transitie van de dienstverlening naar de nieuwe partijen plaatsvinden. Naar verwachting is de transitiefase vanaf 28 juli afgerond waarna de partijen volledig operationeel zijn. (GGD GHOR)