De Europese aanbesteding die GGD GHOR half augustus vorig jaar in de markt heeft gezet voor de levering van klantcontactdiensten ten behoeve van GGD GHOR Nederland, is gegund aan in totaal vijf dienstverleners. Er waren zes inschrijvingen ontvangen. Het contract is gegund aan Webhelp Nederland B.V. (Zoetermeer), TTC Health Services B.V. (Amsterdam), Yource Operations B.V. (voorheen Cendris, Leeuwarden), Unamic HCN B.V. (Almere, bekend als Conduent) en PerfectCall B.V. (Zoetermeer, bekend als Teleperformance Benelux). Dit heeft de Stichting Verenigingsbureau Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland (de aanbestedende organisatie) deze week bekend gemaakt.
Geen voorspelling van de volumes
De klantcontactdiensten dienen onder meer ter ondersteuning van infectieziektebestrijding zoals de bestrijding van Covid-19 en de bevordering van publieke gezondheid. Met de vijf genoemde partijen is een raamcontract overeengekomen voor een periode van vier jaar. Het raamcontract heeft een waarde van in totaal twee miljard euro exclusief btw.
De opdrachtgever kan onmogelijk een accurate hoeveelheid of omvang van de gevraagde diensten aangeven, aldus het gunningsdocument. Naar verwachting worden de klantcontactdiensten afgenomen in relatief beperkte omvang en dienen de leveranciers de diensten zodanig in te richten dat ze standby staan om snel (gecontroleerd) te kunnen opschalen en afschalen.
SOS International niet bij de winnaars
Een deel van de winnaars was al betrokken bij de coronadienstverlening, zoals Yource, Webhelp Nederland, TTC Health Services en Teleperformance. Hoofdaannemer SOS International speelt vooralsnog geen rol in het klantcontact rondom de coronadienstverlening en ook Majorel en ANWB zijn vooralsnog niet meer betrokken. (Ziptone/Erik Bouwer)