Tien jaar Bel-me-niet Register: ‘Het werkt voor geen meter’

Tien jaar Bel-me-niet Register: ‘Het werkt voor geen meter’

by Ziptone
24 april 2019

Het Bel-me-niet-register, sinds 1 oktober 2009 van kracht, stelt paal en perk aan outbound telemarketing. Het register staat open voor particulieren en eenmanszaken als zij niet gebeld willen worden. Telemarketingbedrijven moeten steeds opnieuw voorafgaand aan een outbound call checken of een telefoonnummer in het register staat. Bellen zonder toestemming is een overtreding van de telecommunicatiewet en kan via de ACM een boete opleveren van maximaal €900.000.

Ondanks deze regels gaan de telefoontjes gewoon door, bericht het FD vandaag. Met name kleine zelfstandigen zijn een geliefd doelwit, schrijft de krant. Zij vallen als eenmanszaken niet onder het consumentenrecht van twee weken bedenktijd. Vooral energieverkopers maken daar gretig gebruik van. Afgelopen november nam de Kamer van Koophandel (KvK) een enquête naar bel-overlast af onder 1700 zelfstandigen (zzp’ers). Daarin zei vier op de tien regelmatig door marketingbureaus gebeld te worden. De helft van hen vindt dat ‘zeer hinderlijk’.

De Klantenservice Federatie vindt desgevraagd dat consumenten-irritatie altijd zoveel mogelijk vermeden moet worden, zo ook die van zzp-ers. De KSF laat aan Klantcontact.nl weten al enige tijd in gesprek te zijn met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de DDMA, VNO-NCW en de vertegenwoordiging van de Goede Doelen om de consumenten irritatie door telemarketing in een veranderende markt nog meer te verminderen. “Er wordt gewerkt aan een nieuwe code Telemarketing met daarin onder andere meer transparantie voor de consument over wie er belt; makkelijker en sneller aankunnen geven dat je niet meer gebeld wil worden; meer duidelijkheid over het recht van verzet. De KSF wil graag op deze manier een positieve bijdrage leveren.”

Klagen is moeilijk wegens gebrek aan traceerbaarheid en bewijstlast. Bencom Group van internetondernemer Ben Woldring werkt sinds februari aan een dossier met bewijslast tegen telefoonverkopers, aldus Arnoud Timmerman, die marketingmanager is bij het in 2003 opgerichte Gelderse bedrijf. Bencom zit achter bekende de prijsvergelijkingssite Gaslicht.com en werkt nauw samen met energievergelijker.nl. Opdringerige verkopers stellen zich met eenzelfde soort bedrijfsnaam voor met als gevolg dat slachtoffers bij Bencom hun gram komen halen, legt Timmerman uit.

De ACM weet van de praktijken af: op vrijdag riep de waakhond energieleveranciers daarom op thuiswerkende zzp’ers als consumenten te beschouwen. De ACM noemt het handhaven van de regels heel lastig met de huidige wetgeving. Callcenterverkopers zijn verplicht aan het begin van het gesprek duidelijk te zeggen namens wie ze bellen. Als dat niet gebeurt, is dat haast niet te bewijzen. Bedrijven zijn niet verplicht om opnames van de gesprekken te bewaren.

De instantie praat daarom met staatssecretaris Mona Keijzer over nieuwe wetgeving. In een ideaal scenario maakt het Bel-me-niet Register dan plaats voor een Bel-me-wel Register. Callcenters mogen dan überhaupt niet meer bellen, tenzij de gebelde dat expliciet wil. ‘Dat maakt voor ons de handhaving een stuk makkelijker’, aldus een woordvoerder van ACM.

Customer Experience
Top