Nieuwe telemarketingregels: “Afname telefoontjes hooguit 20 procent”

Nieuwe telemarketingregels: “Afname telefoontjes hooguit 20 procent”

by Ziptone
15 februari 2021

Consumentenprogramma Kassa peilde de reacties en verwachtingen op de wijzigingen in de Telecommunicatiewet, waarin de regels voor telemarketing zijn aangepast. De gewijzigde wet gaat op 1 juli 2021 in.

telemarketingregels

Mathieu Paapst (RUG)

Volgens Mathieu Paapst, universitair docent IT en recht aan de RUG, vindt dat de consument ook met de nieuwe regels systeem niet voldoende beschermd is. Hij schat in dat er een afname komt van hooguit 20 procent van de telefoontjes.

Ook Gerard Spierenburg (Consumentenbond) vindt de wet nog niet ver genoegd gaan en pleit voor een kortere termijn waarin je nog gebeld mag worden door een bedrijf waar je klant bent geweest. Die termijn is nu gesteld op drie jaar, maar de Consumentenbond schat in dat niemand zit te wachten om nog zo lang gebeld te kunnen worden. De bond gaat er daarom vanuit dat deze termijn wordt aangepast.

Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid D66, pleit voor een écht bel-me-niet systeem. De huidige wet laat volgens Verhoeven nog veel ruimte voor bedrijven om mensen toch nog te bellen. Het blijft mogelijk dat als je bezwaar maakt tegen een bedrijf, het vervolgens met een ander telefoonnummer weer kan bellen, aldus Verhoeven.

Staatssecretaris Mona Keijzer liet via een brief weten dat de wettelijke termijn inderdaad kan worden verkort als blijkt dat dit om wat voor reden dan ook toch niet goed werkt.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top