Huisartsenpraktijk zet chatbot ‘Praat met de Dokter’ in

Huisartsenpraktijk zet chatbot ‘Praat met de Dokter’ in

by Ziptone
22 mei 2023

Huisartsenpraktijk Matenpark in Apeldoorn zet chatbot Praat met de Dokter in om de assistent te ontlasten. De chatbot is een product van de Nederlandse huisarts Peter Dekkers. Dat bericht de NOS.

praat met de dokter

klik voor een vergroting

Praat met de Dokter herkent meer dan 80 klachten en voert de anamnese uit door relevante diagnostische vragen te stellen die normaal bij het consult of aan de telefoon worden uitgevraagd. De antwoorden worden getoond in een compacte samenvatting die makkelijk over te zetten is naar de S-regel in het HIS.

De chatbot verifieert eerst patiëntgegevens en vraagt daarna gericht naar klachten en symptomen, legt die vast en gebruikt de informatie ter voorbereiding van een consult. Dat bespaart een hoop tijd in de administratie, hoopt de initiatiefnemer. De invuller krijgt bovendien een bevestigingsmail met alle ingevoerde gegevens, zo blijkt uit de online demo. In reactie op vragen van van Ziptone geeft Dekkers aan dat de chatbot is ontwikkeld op basis van het LLM en de opensource-software van Rasa.

“De taal moet verbeteren en een chatbot moet eigenlijk naarmate er meer gebruikers zijn, steeds beter gaan werken”, aldus Dekkers tegen de NOS. Hij wil met meer geavanceerde AI zijn chatbot verder verbeteren en uitbreiden. De assistente of de huisarts helemaal vervangen, ziet hij niet gebeuren. Dekkers: “De komende tijd gaan we de chatbot uitrollen bij meerdere praktijken.”

“Spreekuren staan door de vergrijzing in Nederland onder druk. Er komt nog een heel grote zorgvraag op ons af. We moeten de bestaande capaciteit dus zo goed mogelijk benutten.” (NOS, Ziptone)

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top