CAO facilitaire contactcenters algemeen verbindend verklaard

CAO facilitaire contactcenters algemeen verbindend verklaard

by Ziptone
16 augustus 2023

De CAO facilitaire contactcenters is op 11 augustus 2023 formeel door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid algemeen verbindend verklaard. Dat is vandaag in de Staatcourant gepubliceerd.

 

Een AVV verplicht alle facilitaire contactcenters die onder de werkgeversdefinitie vallen om de cao toe te passen. De overeengekomen pensioenregeling valt niet onder een eventuele AVV en is alleen verplicht voor WFC-leden.

Volgens Roderik Mol is het een mooi moment en een mooie start voor de gehele branche. “Nu uitbouwen naar een echte volwassen sector. De cao is een minimum, ‘meer’ of ‘beter’ mag altijd.”

De algemeen verbindend verklaring heeft uiteraard gevolgen voor facilitaire contactcenters die nu onder het niveau van de WFC-cao opereren. Medewerkers in klantcontact die willen melden dat hun werkgever de cao niet naleeft, kunnen dit melden, bijvoorbeeld bij het meldpunt van CNV.

Meer dan 60% vertegenwoordiging

Een algemeen verbindend verklaring (AVV) kan worden aangevraagd en wettelijk vastgelegd als voldaan wordt aan het toetsingskader AVV. Belangrijk onderdeel daarvan is de representativiteit: de verhouding tussen het totale aantal werknemers onder de werkingssfeer van de cao in dienst bij de door de cao gebonden werkgevers, en het totale aantal werknemers onder de werkingssfeer van de cao in dienst van werkgevers die onder de werkingssfeer van de cao vallen. Als deze verhouding 60 procent of meer bedraagt, is er sprake van voldoende representativiteit.

Vakbond FNV reageert verheugd op de algemeen verbindend verklaring (en spreekt in het persbericht nog steeds over callcenters): “álle callcenters in Nederland moeten vanaf vandaag de cao Callcenters toepassen”. Dat betekent voor duizenden werknemers dat hun loon per direct tot 16% stijgt, aldus de persverklaring van FNV. Norbert van Liemt (voorzitter WFC) wijst er op dat de werkgevers aangesloten bij de WFC deze verhoging al per 1 januari 2023 hebben doorgevoerd.

Ook gaat de thuiswerkvergoeding omhoog. Met het avv verklaren van de cao, geldt deze nu voor alle 40.000 werknemers – een cijfer van FNV – in callcenters in Nederland. De cao loopt tot en met 31 december van dit jaar. (Ziptone)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top