Boete voor Odido wegens schending privacy miljoenen klanten

Boete voor Odido wegens schending privacy miljoenen klanten

by Ziptone
19 maart 2024

Odido, voorheen T-Mobile, wordt bestraft vanwege een samenwerking met het CBS. Daarbij werden ongevraagd locatiedata van miljoenen abonnees gebruikt voor de ontwikkeling van een algoritme. Dat werd gebruikt om op basis van locatiedata de verplaatsingen van groepen burgers te volgen. De data zouden versleuteld zijn, maar konden ook ontsleuteld worden. Dat bericht NRC.

 

NRC bracht de omstreden samenwerking tussen Odido (toen nog T-Mobile) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in 2021 aan het licht. Klanten werden niet over deze samenwerking geïnformeerd. Het algoritme zou overheden kunnen helpen bij investeringen in de infrastructuur, omdat overheden zouden kunnen zien waar groepen mensen zich gedurende de dag bevinden. Dat kan helpen om te bepalen waar bijvoorbeeld een carpoolstrook moet komen, aldus NRC.

Toegang tot verkeersgegevens van abonnees

Voor de ontwikkeling van het algoritme kregen CBS-medewerkers bijna twee jaar lang toegang tot de ‘verkeersgegevens’ van 2,5 miljoen tot 4,5 miljoen abonnees, zo blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van de RDI, het voormalige Agentschap Telecom.

Odido deed er destijds alles aan om geen ruchtbaarheid te geven aan de samenwerking met het CBS. Begin 2020 wilde het telecombedrijf door met de ontwikkeling van het algoritme, maar liet de directie aan het CBS weten dat communicatie daarover “uitgesloten” was. De pr-risico’s zouden te groot zijn. Dit bleek uit documenten die NRC destijds opvroeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

CBS stelt privacy officer aan

In een schriftelijke reactie laat Odido weten niet in beroep te gaan tegen de opgelegde boete. “Odido heeft altijd benadrukt dat er geen sprake is geweest van het delen van persoonsgegevens met het CBS. Daarom is de provider ook blij dat de RDI laat weten dat het niet kan constateren dat er niet-anonieme gegevens verstrekt zouden zijn”, aldus de reactie van Odido. Het CBS heeft naar aanleiding van de ontwikkelingen rond deze zaak besloten een chief privacy officer’ aan te stellen. De boete die nu is opgelegd, bedraagt 175.000 euro. (NRC)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top