Bergen op Zoom: callcenter gaat Bergenaren met schulden bellen

Bergen op Zoom: callcenter gaat Bergenaren met schulden bellen

by Ziptone
11 maart 2024

schuldenGemeente Bergen op Zoom gaat inwoners met schulden proactief benaderen vanuit een callcenter. De stad kent 2700 personen met problematische schulden, waarvan 800 ‘zorgwekkend’. Omdat personen met schuldenproblematiek meestal pas na enkele jaren hulp zoeken bij de gemeente en de problemen in de tussentijd erger worden, wil Bergen op Zoom eerder in actie komen.

 

Gemeenten zijn sinds enkele jaren verplicht inwoners met schulden te hulp te schieten. Gemeenten zijn vrij in de manier waarop ze dit organiseren. Wethouder Dominique Hopmans heeft een callcenter ingeschakeld; medewerkers gaan inwoners met schulden intensief benaderen en vragen of ze hulp nodig hebben. Dat gaat gedurende zes dagen per week, ook ‘s avonds, gebeuren. De telefonische benadering is een antwoord op het gegeven dat mensen met ernstige schulden vaak niet meer reageren op brieven en aanmaningen.

De aanpak werkt in verschillende andere steden. In Haarlem wordt de helft van de mensen met schulden bereikt, tegen 12 procent voorheen, aldus de wethouder. Als de telefonische benadering geen soelaas biedt, gaan een schuldhulpverlener en maatschappelijk werker bij de mensen langs de deur. Voor deze vorm van vroegsignalering heeft ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) dit jaar 50 miljoen euro beschikbaar gesteld. Uit onderzoek van Divosa blijkt dat vooralsnog slechts 4 op de 10 gemeenten daar ook daadwerkelijk gebruik van maken. (ED)

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top