OBI4wan gaat op in Spotler Nederland

by Ziptone

OBI4wan gaat op in Spotler Nederland

by Ziptone

by Ziptone

OBI4wan, mede-opgericht in 2011 door Alexander de Ruiter, gaat samen met Spotler Nederland en Squeezely op in één organisatie met de naam Spotler NL. De naam OBI4wan verdwijnt. 

 

Alle drie de bedrijven maken al geruime tijd deel uit van de Spotler Group, een datagedreven marketingsoftwareleverancier met focus op de Europese markt. Het bedrijf, waar 120 mensen werken, levert softwareoplossingen op het gebied van e-mailmarketing-automatisering, social media monitoring en publishing, messaging, chatbots, crm en klantdataplatformen. Mark van den Berg, de huidige Managing Director van het huidige Spotler NL zal de rol van Chief Marketing Officer (CMO) binnen de Spotler Groep op zich nemen; Alexander de Ruiter wordt CEO van Spotler Nederland.

Einde van het merk OBI4wan

Ziptone sprak met De Ruiter over zijn nieuwe rol en de plannen van Spotler NL. Na de verkoop van OBI4wan aan de Spotler Group was de afspraak dat De Ruiter nog twee jaar aan boord zou blijven – een termijn die in april dit jaar afloopt. Ook werd De Ruiter aandeelhouder in de groep. “Die einddatum kwam in zicht en de afgelopen tijd hebben we binnen Spotler regelmatig gesproken over de keuze om de verschillende bedrijven stapsgewijs of juist versneld te integreren. Afgelopen jaar is gekozen voor dat laatste.”

OBI4wanDe Ruiter zag hierin een uitdaging – “vraag mij niet om op de winkel te passen, maar samen met mensen bouwen vind ik ontzettend leuk.” Dat de naam OBI4wan verdwijnt, is voor hem geen probleem. “We hebben zelf als OBI4wan twee maal een bedrijf overgenomen en de namen van die bedrijven laten gaan. Als je onderdeel wil worden van een groter geheel, hoort dit er bij. Belangrijker is de synergie, de eenduidigheid voor klanten en het bieden van goede oplossingen.”

Nu nog een routeringsplatform er bij

Spotler gaat zich richten op drie segmenten en voor ieder segment heeft het bedrijf een specifieke suite aan oplossingen samengesteld. Het gaat dan om overheid, e-commerce en communications – waar verschillende andere markten onder vallen. “Voor organisaties in de overheidssector wordt het bijvoorbeeld steeds belangrijker dat ze gaan beschikken over CRM-functionaliteit. Ons customer data platform is juist weer iets dat onderdeel vormt van onze e-commerce propositie,” aldus De Ruiter.

In het portfolio van Spotler ontbreekt alleen nog een contactcenterplatform met routeringsfunctionaliteit, houdt Ziptone voor aan De Ruiter. “Wij bieden nu integraties met oplossingen van een aantal partijen in dat domein,” zegt De Ruiter. Spotler heeft de afgelopen jaren zes bedrijven overgenomen en een aankoop om het portfolio verder uit te breiden met bijvoorbeeld routeringssoftware staat op de radar, aldus De Ruiter. “We zijn overigens gestopt met het zelf ontwikkelen van eigen AI. Met de komst van de GenAI’s zijn er allerlei uitstekende motorblokken beschikbaar die we toepassen in de oplossingen die we ontwikkelen.”

“Eerst afvlakking, daarna krimp” in aantal agents in Nederland

Menselijk klantcontact wordt duurder en de automatiseringsmogelijkheden worden snel beter en uitgebreider. Welke ontwikkeling verwacht De Ruiter op dit vlak? “Ik geloof er heilig in dat steeds meer interacties, uitgaand of inkomend, geautomatiseerd afgehandeld zullen worden. Er is steeds meer vraag naar onze volledig AI-gedreven contactcentermedewerker, de Spotlight Agent.”

De Ruiter denkt dat het aantal Nederlandse klantcontactmedewerkers op termijn zal afnemen. “We zullen eerst een afvlakking zien: er is nu immers nog steeds een tekort aan klantcontactmedewerkers. Maar na die afvlakking volgt er krimp, geen twijfel over mogelijk.” (Erik Bouwer/Ziptone)

Ook interessant

Featured, fusie/overname, Human Resources
Top