Klachtenkompas.nl oplossing voor “bureaucratische regeltjes en onwillige klantenservicemedewerkers”

by Ziptone

Klachtenkompas.nl oplossing voor “bureaucratische regeltjes en onwillige klantenservicemedewerkers”

by Ziptone

by Ziptone

Op Klachtenkompas.nl, het online klachtenplatform van de Consumentenbond, zijn sinds de oprichting in 2012 al meer dan 500.000 klachten geplaatst.

 

Het drukste jaar tot nu toe was 2020, toen kwamen er bijna 85.000 klachten binnen. Van de 200.000 mensen die hun klachtenafhandeling beoordeelden, geeft bijna de helft aan dat hun klacht naar tevredenheid is opgelost. Dat heeft de Consumentenbond bekendgemaakt.

“Onwillige klantenservicemedewerkers”

Sandra Molenaar

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is trots op dit resultaat en stelt dat het platform werkt. “Waar consumenten eerder door allerlei bureaucratische regeltjes en onwillige klantenservicemedewerkers soms maanden bezig waren om hun probleem opgelost te krijgen, kan het door Klachtenkompas binnen een paar dagen geregeld zijn.”

Op Klachtenkompas.nl worden consumenten en bedrijven met elkaar in contact gebracht om vervolgens zichtbaar voor anderen, snel en eenvoudig een probleem op te lossen.

KPN en Parkmobile

Inmiddels zijn meer dan 7000 bedrijven aangesloten bij Klachtenkompas. Van de bedrijven waarbij minimaal 100 mensen de klachtafhandeling beoordeelden, scoort KPN het beste. In de afgelopen 12 maanden loste het bedrijf ongeveer 85% van de klachten op. Consumenten geven KPN daarvoor een 7,3.

In negatieve zin vallen onder andere De Leeuwen & Partners (1,7), Parkmobile (2,1) en Delta Fiber (2,6) op. Van de bedrijven die minimaal 100 klachten kregen, handelden zij de minste klachten af. Daarmee ligt automatisch ook het oplospercentage fors lager dan gemiddeld. Ook Viaplay (2,1) viel in dat opzicht op. Maar na druk van de Consumentenbond heeft het bedrijf beloofd zijn klachtenafhandeling te verbeteren.

Ziggo, Mediamarkt en Albert Heijn “nog niet aangesloten”

Toch valt er nog veel te winnen, vindt Molenaar: “Het grootste aantal onopgeloste klachten wordt veroorzaakt door bedrijven die niet zijn aangesloten, waaronder Ziggo, Mediamarkt en Albert Heijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat deze bedrijven zo’n opgelegde kans laten liggen om hun klanten te helpen.” (Consumentenbond)

Ook interessant

Customer Experience, Featured
Top