“Een duurzame en diverse bedrijfsvoering is een hygiënefactor voor Gen Z”

by Ziptone

“Een duurzame en diverse bedrijfsvoering is een hygiënefactor voor Gen Z”

by Ziptone

by Ziptone

In 2025 vormt Generatie Z (Gen Z, geboren tussen 1995 en 2012) 27 procent van de werkende bevolking in ons land. Je kunt dus niet meer om ze heen. Wil je succesvol zijn met Gen Z op de werkvloer, dan moet je weten aan welke knoppen je moet draaien.

 

Nicky Blom, directeur SUSA

In steeds meer organisaties begrijpen leiderschapsteams dat thema’s als diversiteit, duurzaamheid, inclusiviteit en veiligheid al lange tijd ‘gewone’ hygiënefactoren zijn. Wat Generatie Z hieraan toevoegt, is het expliciet benoemen hiervan. Veel representanten van Gen Z denken aan hun toekomst op meerdere fronten en vertrekken eenvoudigweg als een bedrijf geen visie en/of beleid op deze punten heeft, stelt Nicky Blom, directeur bij SUSA Flexibel Studentenwerk.

 

Voordat we in Gen Z duiken: van welke generatie ben jijzelf eigenlijk en voldoe je aan alle stereotypen?

“Strikt genomen ben ik een millennial. Maar als je het mij vraagt: ik voldoe niet aan alle stereotypen. Daarnaast: het nadenken over generaties bevat ook veel ‘gegeneraliseer’ over algemene kenmerken. Mensen blijven een individu en worden nog altijd gevormd door meer dan alleen de tijd waarin ze opgroeien. Ik ben geen verwende jobhopper, ik werk al vijftien jaar bij SUSA. Moeite met tegenslagen? Die zet ik juist graag om in kansen. Je kunt me wel vinden op social media, maar of ik me nou laat leiden door het perfecte plaatje? Daar ben ik veel te nuchter voor.”

“Het willen maken van impact, iets wat millennials kenmerkt, dat herken ik wel. Maar die impact hoeft niet heel hoogdravend te zijn. Dat SUSA studenten in staat stelt heel gemakkelijk naast hun studie te werken waardoor studeren voor een grotere groep haalbaar wordt, dat beschouw ik als onze bescheiden bijdrage aan de maatschappij. Het streven naar persoonlijke ontwikkeling herken ik ook in millennials. Ik blijf nieuwsgierig naar nieuwe dingen en zet dromen graag om in daden. Maar ik voel me dus niet echt een typische millennial.”

 

De leden van Gen Z komen bij jullie aan boord of gaan aan de slag voor jullie opdrachtgevers. Snelheid en gemak zijn twee essentiële dingen voor Gen Z.  Hoe spelen jullie in op die twee voorkeuren?

“SUSA heeft zelf als organisatie veel Gen Z’ers in huis: ongeveer twee derde van onze collega’s is student. Alles wat we ontwikkelen in de journey waar onze studenten doorheen gaan, laten we vooraf testen door ons eigen Gen Z-panel. SUSA heeft al lange tijd geleden veel geïnvesteerd in automatisering van de belangrijkste processen. Dus aanmeldingen worden snel opgepakt en verwerkt, vragen worden snel beantwoord. Solliciteren is gemakkelijk en gaat online. De screening op de eisen van de functie vindt ook online plaats en als student weet je zelfs binnen een paar minuten al of jouw profiel en wensen aansluiten en je verder kunt in het proces. Er wordt snel, namelijk wekelijks, uitbetaald.”

“Gemak bieden we ook: via de SUSA-app kunnen studenten heel gemakkelijk zaken regelen, waaronder natuurlijk het opgeven van hun beschikbaarheid en het online ruilen van diensten. Eigenlijk kunnen ze alles vanuit de app regelen: ook zaken als screening, contract, het zetten van een handtekening, het controleren van uren en het uitbetalen van vakantiegeld. Gemak en snelheid staan centraal in onze IT-roadmap die we synchroon laten lopen met het academisch jaar. Hoog op ons backlog staat communicatie vanuit de app. Daarvoor is bijvoorbeeld een integratie met onze CRM-omgeving nodig.”

 

Jullie hebben onderzoek gedaan naar wat studenten nou precies willen. Dat is vrij specifiek: een salaris van minimaal euro 15,76 en gemiddeld 9-16 uur per week werken. Werkgevers hebben ook zo hun eigen ‘voorkeuren’, namelijk behoefte aan medewerkers voor specifieke tijdstippen en dagen. Hoe krijg je nou een pool gevuld waarbij je in staat bent om aan alle wensen – dus ook: is er een match tussen student en bedrijf – te voldoen?

“Haha, dat is een uitgebreide vraag en het antwoord is kort: variatie. Het lange antwoord: we hebben natuurlijk een enorme ervaring met deze doelgroep. We kijken allereerst naar de forecast van een opdrachtgever. Waar zitten de pijnpunten? Bij een start van een samenwerking is dat vaak anders dan als we wat al wat langer samenwerken. Daarom blijven we dat analyseren. Bij het opbouwen van een pool zorgen we voor studenten uit verschillende jaren, met verschillende studies en verschillende persoonlijke eigenschappen. We zeggen vaak: één student is niet flexibel, honderd wel. Wanneer een pool voldoende omvang heeft, kan je goed inspelen op de behoeften van zowel opdrachtgevers als studenten. Met andere woorden, het opbouwen van een pool is een nauwgezette klus.”

 

Dan nog kan je te maken hebben met impopulaire shifts of tijdvakken. Hoe zorg je ervoor dat die gevuld worden?

“Veel mensen denken dat korte diensten, weekenddiensten, avonddiensten en bijvoorbeeld vakantieperiodes impopulair zijn, maar bij studenten zijn dit soort diensten juist populair. Als bedrijven desondanks moeilijk opvulbare diensten hebben in hun roosters, maak die tijden of dagen dan populair met gamification of een betere beloning. Duidelijkheid scheppen over wat je van mensen verwacht en wat je ze kunt bieden is natuurlijk het allerbelangrijkste. En als het echt lastig blijft, geef de planning maar aan ons!”

 

Tot slot nog even terug naar de’ sanity check’s op het vlak van duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit. Er is nog steeds een grote groep ondernemers, recruiters en werkgevers die deze onderwerpen maar gezever van deugneuzen vinden. Wat is je reactie?

“Of deze thema’s belangrijk zijn, staat bijna los van de generatie; Gen Z kaart het vaker en met urgentie aan. Niet zo gek, want deze thema’s hebben betrekking op hun toekomst. Een duurzame en diverse bedrijfsvoering is een hygiënefactor voor deze doelgroep. Ze willen dat het bedrijf waar voor ze werken, ook als dat in de vorm van een bijbaan is, deze factoren serieus neemt. Ze verwachten transparantie en authenticiteit en het liefst in de vorm van cijfers en concreet beleid. Heb je het allemaal nog niet op orde, communiceer op zijn minst over je waarden, je gedachten over de toekomst en wat je gaat doen! Werkgevers die deze onderwerpen niet serieus nemen, schieten zichzelf in hun voet.”

 

Meer weten over je hoe je de inzet van en samenwerking met Gen Z tot een succes kunt maken?
SUSA heeft een whitepaper opgesteld met veel praktische tips. Aanvragen kan hier

Ook interessant

Featured, Human Resources, Kennisbank
Top