Brexit-helpdesks staan paraat

by Ziptone

Brexit-helpdesks staan paraat

by Ziptone

by Ziptone

Wil je weten wanneer de Brexit wordt doorgevoerd? Of hoeveel tijd de Britten nog nodig hebben om hun beslissing te nemen? Deze en andere vragen worden steeds vaker gesteld aan het Europe Direct Contact Center (EDCC). Dit is het contactcenter voor inwoners van de Europese Unie, dat al in 2000 is opgestart.

In het eerste kwartaal van dit jaar was het volume aan Brexit-gerelateerde vragen even groot als het totale volume aan contacten in het jaar 2018, aldus manager Jens Mester tegen Politico: circa 100.000 calls en e-mails. De EU-vraagbaak is telefonisch bereikbaar via 00 800 6789 1011 – een nummer dat vanuit ieder land kosteloos gebeld kan worden. Binnen het EDCC zijn medewerkers voor alle talen van de lidstaten aanwezig. De baas van het EDCC geeft als voorbeeld dat Britse burgers zich afvragen of ze het Verenigd Koninkrijk nog wel inkomen als de Brexit tijdens hun vakantie in Spanje wordt geëffectueerd. Andere reguliere vragen gaan bijvoorbeeld over Europese wet- en regelgeving.

Voorbereiden

Kennisinstituten, banken en Europese overheden doen al enkele jaren de oproep aan organisaties om zich voor te bereiden op de Brexit. ING-hoofdeconoom Marieke Blom noemde eind 2017 in Management Scope de op handen zijnde Brexit een van de meest ingrijpende ontwikkelingen ‘onder regie van een overheid die de grip op het proces kwijt is’. Afgelopen jaar schreven drie economen van ING op dat aan dat beeld weinig lijkt veranderd. Chaos is ook de afgelopen weken het geval.

De Europese Commissie verwijst iedereen die vragen heeft naar het EDCC, maar de EU heeft ook een uitgebreide checklist online gezet met punten waar bedrijven op moeten letten.

Ook afzonderlijke Europese landen hebben verschillende diensten opgezet voor ondersteuning. In België is de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen het eerste aanspreekpunt voor bedrijven; de dienst heeft een speciaal Brexit callcenter opgezet dat geopend is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 -16.30 uur. De Fransen informeren het publiek via een speciale website.

Get ready for Brexit

En uiteraard heeft ook het Verenigd Koninkrijk maatregelen genomen. De meest opvallende is een landelijke campagne (met advertenties, websites en billboards) die begin deze maand is begonnen en die stelt ‘Get ready for Brexit’. Volgens de Britse krant The Guardian blijkt uit enquêtes dat 42 procent van de Britse MKB-bedrijven nog niet weer hoe ze zich op een Brexit kunnen voorbereiden. Slechts een derde van de Britse bevolking zou zich actief hebben gezocht naar informatie over wat ze zouden moeten doen bij een Brexit. Zelfs de Londense Chamber of Commerce heeft een Brexit-helpdesk ingesteld.

In Nederland heeft de Rijksoverheid voor bedrijven en burgers het Brexitloket opgetuigd, een website waar naast informatie, nieuws en een Brexit-scan ook contactgegevens van het Brexitloket voor bedrijven (telefoon en e-mail) staan vermeld. Burgers kunnen gebruik maken van de reguliere kanalen. (Klantcontact.nl)

Ook interessant

Customer Experience, Featured
Top