Wat een vrouw! – In Memoriam Martine Ferment

by Ziptone

Wat een vrouw! – In Memoriam Martine Ferment

by Ziptone

by Ziptone

Martine FermentMartine Ferment heeft een onuitwisbare indruk gemaakt in onze branche, voor de klanten die wij dagdagelijks bedienen en in de levens van alle mensen die met haar hebben samengewerkt.

 

Zelf heb ik een jaar bij Ferment gewerkt, ten tijde van de overgang naar ‘Force of the Customer’. Wat ik persoonlijk geleerd heb van haar is hoe je vrouw blijft in een competitieve omgeving. Want wij vrouwen hebben toch vaak de neiging om te ‘pleasen’ en om ons aan te passen. Zij we te direct, te onafhankelijk of te vrouwelijk, dan horen we al snel de bekende labels. Martine was hier niet mee bezig. Als er over je gepraat wordt, wordt er aan je gedacht.

We kennen allemaal haar enorme intellect en tomeloze energie. Als ze op vakantie was, wisten we dat we het druk zouden krijgen zodra ze terug was. Want dan had ze weer talloze innovatieve ideeën om de branche en de groep sterker te maken. Haar kennis kon ze vertalen naar modellen en verhalen, die ze ook nog eens gepassioneerd kon delen. Logisch dat ze op heel wat podia heeft gestaan. Ook haar analytisch vermogen gecombineerd met denken in oplossingen maakte haar bijzonder. Mooi voorbeeld was haar eigen theater tijdens de Multichannel-dagen; we willen namelijk de dialoog.

Martine stond op nummer 2 van de ‘callgirls top vijftig’ van Geert in de Telecommerce van 2006. Op 1 stond denk ik Hanny Philipse, ook al zo’n icoon. Deze callgirls zijn getransformeerd in het huidige AWC, de Ambitious Women’s Club. Onze echte girl Martine kon zich altijd lekker uitleven met haar creaties (soms zelf gemaakt) op de bekende gala’s. Met de lengte van haar rokjes voelde ik me af en toe een kuis muurbloempje. Ook hier bleef ze trouw aan zichzelf: wear it, own it!

Risico is dat je toch geneigd was een stereotype van haar te maken, we hebben allemaal last van labels. Juist het familiegevoel wat ze neerzette bij Ferment was verrassend, maar echt. Iedere woensdag was er iemand die kookte bij Ferment, dan aten we gezellig samen met alle Professionals. Dit was niet vrijblijvend en uiteraard werd er altijd een kennismoment toegevoegd. Maar ze had oprechte interesse in je en leefde intens mee als het met iemand minder ging, terwijl ze ook gewoon de handen uit de mouwen stak om te koken en af te wassen. Ik denk met plezier terug aan onze persoonlijke (van haar komt de term ‘slachtofferbankje’) en zakelijke gesprekken. Over hoe ik de overstap kon maken naar Customer Experience, samen hebben we voor mij en daarmee ook voor Ferment echt de fundamenten gecreëerd.

Martine, we gaan je missen maar zeker niet vergeten. De ‘Voice of Martine’ zal nog lang te horen zijn in onze branche.

Nicole van den Heuvel

Ook interessant

Featured, Human Resources
Top