Op de foto met de Minister President, en dan…

by Ziptone

Op de foto met de Minister President, en dan…

by Ziptone

by Ziptone

met_rutteAls versgestarte directeur van de KlantenService Federatie maak je veel mee, dat was me al opgevallen. 7 oktober was in ieder geval een dag die ik niet meer zal vergeten. Met een aantal vertegenwoordigers van sectoren, zoals transport, ICT, maar ook het kappersvak en techniek, waren we uitgenodigd in de Rotterdamse haven voor de zogenoemde “Jeugdtop”. Omdat gebleken is dat er dit jaar 14.000 leerbanen minder zijn dan vorig jaar, aldus Mirjam Sterk, moet er iets gedaan worden.

Tekenen voor 10.000 extra leerbanen

Waar ik verwacht had dat de bewindslieden misschien niet eens zelf zouden komen, bleken ze er allemaal te zijn, Asscher, Bussemaker, Rutte en Mirjam Sterk, ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid. Ter plaatse werd voor 10.000 leerbanen (BBL) getekend. Vanuit onze sector werd ik vergezeld door Caspar Vlaar van Qlix, als vertegenwoordiger van de werknemers en door Frank van der Linden en Daniëlle Morf van SNT, die als werkgever binnen onze branche meteen hebben toegezegd om mee te doen.

Werken in de schatkamer

Ik denk oprecht dat ons vakgebied nog niet bekend genoeg is onder jongeren. Bij transport en het kappersvak zal het beeld in ieder geval de werkelijkheid meer benaderen dan bij ons. De Jeugdtop en het fotomoment zie ik voor onze branche graag als een aftrap voor een bredere arbeidsmarktcampagne of misschien wel imagocampagne. Eigenlijk een ‘rebranding’ van het beroep. Daarbij zie ik voor me: een mooie aansprekende website waarop goede verhalen, bijvoorbeeld blogs van deze jongeren, hun begeleiders en klanten beschreven worden. De organisaties die als leerbedrijf meedoen krijgen een mooi podium om te laten zien wat zij doen voor het vak. De naam van het beroep kan ook iets worden als ‘medewerker klantbeleving’ bijvoorbeeld of nog iets heel anders. Het idee wat ik daar bij heb is dat je eigenlijk in de schatkamer van de organisatie werkt. De banen binnen ons vakgebied bevinden zich dan op verschillende vlakken van klantcontact: rondom de website, in de sales, service en advies. En voor het wedstrijdelement ook graag een teller hoeveel jongeren we aan het werk hebben geholpen. Ik zie het helemaal voor me!

Trots

Weer terug bij vandaag de dag. Ik ga aan de slag met de subsidieaanvraag, samen met kenniscentrum, subsidiefonds en UWV. Mirjam Sterk is voor ons beschikbaar om een kickoff of een ander event in ons vakgebied bij te wonen, dat heeft zij toegezegd. En als we de minister president gewoon kunnen strikken voor onze sector, dan gaat de rest ons toch ook lukken!

Geeske te Gussinklo

 

Customer Experience
Top