Zwitserse zorgverzekeraars herintroduceren “telefoonterreur”

Zwitserse zorgverzekeraars herintroduceren “telefoonterreur”

by Ziptone
15 september 2023

Zwitserse zorgverzekeraars hebben met ingang van september 2023 de spelregels voor assurantietussenpersonen veranderd. Met een nieuwe brancheovereenkomst voor tussenpersonen hebben ze de mogelijkheid om sancties op te leggen aan verzekeringsmaatschappijen die zogenaamde cold calls doen in één klap afgeschaft

 

Volgens Zwitserse consumentenorganisatie betekent dit “vrij spel voor de telefoonterreur”, aldus een bericht in het Zwitserse consumentenblad Beobachter. De kans daarop wordt nog groter omdat verschillende verzekeraars ook de bovengrens van provisies voor tussenpersonen hebben losgelaten. Dat bedrag lag rond de 70 euro per standaardpolis en kan nu gemakkelijk tienmaal zo hoog worden. Daarnaast is het onafhankelijke orgaan dat toezicht moet houden op ongewenste telefoontjes, vooralsnog buiten spel gezet.

Dubbel toezicht

De meeste zorgverzekeraars hadden zich in 2021 aangesloten bij een brancheakkoord met daarin een verbod op reclameoproepen voor consumenten die langer dan drie jaar geen klantrelatie met de verzekeraar hebben. Overtredingen werden beboet door de onafhankelijke toezichtcommissie Fair-mittler.ch. Voor basisverzekeringen kon een boete worden opgelegd tot ruwweg 100.000 euro, voor aanvullende verzekeringen tot een half miljoen euro. Die toezichthoudende commissie ontving vorig jaar 109 meldingen en legde in acht gevallen boetes op (de hoogste boete was ongeveer 20.000 euro).

Meldpunt zonder sanctiemogelijkheid

In plaats van de toezichthoudende commissie komt er een meldpunt vanuit de verzekeraars zelf. Wangedrag wordt nog wel gemonitord door de Zwitserse overheid, die sancties kan opleggen. Maar de verzekeraars stoppen ook met het melden van malafide praktijken van tussenpersonen aan de formele toezichthouders.

Ingewijden schrijven de overhaaste afzwakking van het brancheakkoord toe aan de verwachte premiestijgingen voor ziektekostenverzekeringen aan het eind van dit jaar. (Beobachter)

Customer Experience, Featured

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top