Websites ziekenhuizen nog niet optimaal

Websites ziekenhuizen nog niet optimaal

by Ziptone
28 november 2017

28 november 2017 – De websites van 81 Nederlandse ziekenhuizen scoren gemiddeld een rapportcijfer van 6,5. Met name de beveiliging, laadtijden en het responsive design laten te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van digitaal bureau E-sites uit Breda, aldus Computable. Het bureau liet een panel van developers en search engine optimization (seo)-specialisten in totaal 81 websites van algemene (perifere) en academische Nederlandse ziekenhuizen onderzoeken. Ze keken onder meer naar toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, privacy en veiligheid, performance en seo, zaken die onderdeel zijn van een goed functionerende website. Een goed functionerende website is weer onderdeel van omnichannel klantcontact.

Volgens E-sites staan sommige sites al te lang ‘stil’. Ook zijn er nog steeds veel sites die niet responsief zijn opgezet, onnodig lange laadtijden hebben en een onveilige verbinding gebruiken. Volgens E-sites zijn er voor ziekenhuizen een hoop ‘quick wins’ te behalen in het verbeteren van hun sites: ‘Foutieve technische basisinstellingen, zijn gemiste kansen. Als de juiste kennis in huis is, zijn er bij veel ziekenhuiswebsites gemakkelijk en eenvoudig verbeteringen door te voeren.’ De onderzoekers signaleren nu nog ‘te veel’ W3C-, toegankelijkheids- en contrastfouten die van invloed zijn op de beleving van de bezoekers.

Een ander verbeterpunt dat het bureau noemt is een meer individuele benadering van de patiënt. ‘Van de patiënt centraal zetten zouden we nog meer toe kunnen naar het individu centraal zetten. Want iedere patiënt is anders. Online communicatie kan veel verder dan nu het geval is, worden gepersonaliseerd. Afgestemd op wat een individuele patiënt wil en kan.’

Het hele onderzoek en de individuele scores van de ziekenhuizen is op aanvraag beschikbaar. Het bureau stelt dat het hen niet om de individuele gevallen gaat, maar dat het een totaaloverzicht wil bieden van de staat van websites van ziekenhuizen en wil aantonen waar kansen liggen voor verbetering. (Bron: Computable)

Customer Experience
Top