Vier op de tien Nederlanders gebruikt GenAI

Vier op de tien Nederlanders gebruikt GenAI

by Ziptone
11 april 2024

Uit onderzoek van ING Research, waar ING afgelopen week over publiceerde, blijkt dat inmiddels ruim 40 procent van de Nederlanders recent ervaring heeft met het gebruik van generatieve AI. De ervaringen met AI van consumenten zijn veelal positief.

 

Over de impact op de arbeidsmarkt zijn consumenten echter minder positief gestemd: 38% denkt dat er per saldo banen zullen verdwijnen vanwege AI. Toch vreest vrijwel niemand voor het volledig verdwijnen van zijn eigen baan. Wel verwachten werkenden dat hun baan verandert door AI. Dat op veel plekken werk zal veranderen door AI lijkt inderdaad onvermijdelijk, al is een eventuele vrees voor massaal baanverlies ongegrond. Recente schattingen door het IMF komen erop neer dat zo’n 60% van de banen in de eurozone aan AI zal worden blootgesteld.

Lees ook: Wat is de impact van generatieve AI op klantcontactwerk?

Volgens ING moet generatieve AI worden gezien als een zogenaamde general purpose technologie. De analisten van ING zien ook dat er, om het potentieel te benutten, ook nog enkele obstakels moeten worden genomen. Het gaat dan om datakwaliteit, regulering en de noodzakelijke investeringen in infrastructuur en kennis. ING gaat niet in op de noodzaak om nieuwe competenties aan te leren en op de kansen die AI biedt binnen training en opleiding.

Enkele highlights uit het onderzoek:

Ruim vier op de tien Nederlanders gebruikt generatieve AI – Uit de resultaten van de meest recente ING International Survey blijkt dat al vier op de tien Nederlanders (40%) generatieve AI wel eens heeft gebruikt in zijn of haar privéleven en een vergelijkbaar aantal voor het werk. Onder jongeren (18-24 jaar) ligt dit aantal nog veel hoger, twee derde (66%) van hen heeft ervaring met generatieve AI.

Tijdbesparend en beter dan verwacht – De ervaringen die consumenten met generatieve AI hebben opgedaan zijn veelal positief. Zo geeft een goed deel van de gebruikers (zowel privé of voor werk) aan dat zij generatieve AI ‘handig’ vinden. Zowel bij privégebruik (20%) als bij professionele toepassingen (38%) geven respondenten aan dat AI ze helpt om tijd te besparen. Slechts een relatief kleine groep gebruikers (respectievelijk privé 9% en werk 8%) geeft aan dat het gebruik van AI ze uiteindelijk tijd heeft gekost. Per saldo zijn ook meer gebruikers positief (28%) dan negatief (13%) over de kwaliteit van de resultaten die generatieve AI oplevert.

Risico’s – 43% van de ondervraagden is het eens met de stelling dat AI een gevaar voor de samenleving kan vormen, terwijl een vrijwel even grote groep AI als kans voor de samenleving bestempelt. De meerderheid van de consumenten verwacht ook dat AI hun leven verregaand zal gaan veranderen: maar liefst 54% van de consumenten verwacht een grote impact van AI op hun dagelijks leven de komende 5 jaar.

Vrees voor baanverlies – Bijna vier op de tien (38%) denkt dat AI de komende jaren per saldo banen zal gaan kosten, slechts 9% verwacht dat AI extra banen oplevert. Toch denken veel werkenden niet dat AI direct ten koste zal gaan van hun eigen baan. Slechts 1% denk dat hun eigen baan zal verdwijnen. Bijna de helft van de werkenden (48%) verwacht dat door AI hun baan (deels) zal veranderen, een groep van 37% ziet geen of nauwelijks impact van AI op hun eigen job. (ING)

 

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top