“Twee derde consumenten wil geen verkooptelefoontjes”

“Twee derde consumenten wil geen verkooptelefoontjes”

by Ziptone
1 september 2023

Zo’n 80% van de consumenten wordt weleens lastiggevallen door telefoontjes van marketeers die iets aan hen willen verkopen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De telemarketingwet die in 2021 van kracht werd en een einde moest maken aan deze telefoonterreur, werkt niet goed, aldus de Consumentenbond in een persbericht.

 

Sinds 1 juli 2021 mogen bedrijven consumenten alleen bellen als die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Bedrijven moeten kunnen bewijzen dat die toestemming is verleend. Een uitzondering geldt voor consumenten die lid of klant zijn geweest. Die mogen na opzegging van de overeenkomst nog drie jaar benaderd worden. De wet kwam in plaats van het Bel-me-niet-register.

Om te peilen of de wet zorgt voor minder ongewenste telefoontjes, vroeg de Consumentenbond 1100 consumenten naar hun ervaringen. Acht op de tien ondervraagden geeft aan de afgelopen 12 maanden toch ongevraagd te zijn gebeld. 25% van hen werd maandelijks benaderd door telemarketeers en 10% zelfs wekelijks. De cijfers zijn vergelijkbaar met eenzelfde onderzoek in 2019, vóór de nieuwe wet. De meeste telefoontjes zijn in opdracht van energieleveranciers, gevolgd door loterijen en goede doelen. Dit was vier jaar geleden ook zo.

Meer melden en meer handhaven

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, pleit voor meer handhaving en roept consumenten dan ook op om ongewenste telefoontjes te melden bij Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De Consumentenbond wil ook dat de wet wordt aangescherpt. Nu mogen bedrijven consumenten die klant waren, nog drie jaar benaderen. Het merendeel van de consumenten (68%) wil ook in die periode niet benaderd worden, blijkt uit de enquête. Zij geven aan niet voor niets de overeenkomst met het bedrijf te hebben opgezegd. Slechts een kwart van de ondervraagden vindt het niet erg om als ‘oude klant’ gebeld te worden, maar vindt de termijn van drie jaar veel te lang.

In gesprek met ACM en EZ voor aanscherping

De Consumentenbond heeft zijn bevindingen gedeeld met de ACM en is met de toezichthouder en het ministerie van Economische zaken in gesprek over verbetering en aanscherping van de wet en het toezicht.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top