Vanaf juli 2025 geldt er Europese wetgeving gericht op de digitale toegankelijkheid van commerciële organisaties. Dan treedt een nieuwe versie van de European Accessibility Act in werking. Vincent van Brakel zette voor Frankwatching op een rijtje wat de belangrijkste consequenties zijn van deze wetgeving voor Nederlandse organisaties.
Sinds 2020 zijn gemeenten, provincies maar ook banken en verzekeraars verplicht om te werken aan de toegankelijkheid van digitale producten. In 2025 breidt de EU de wetgeving uit met de European Accessibility Act (EAA).
De EAA richt zich op meer dan alleen webshops. Er is een lijst met producten en diensten samengesteld die, volgens de EU, van groot belang zijn voor mensen met een beperking. Het gaat onder meer om webshops, maar ook om audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify, en om apps en websites van telecomproviders. Ook vallen apps en websites van online en offline transportdiensten onder de nieuwe regels, net als voorzieningen zoals internetbankieren.
Volgens Frankwatching is er nog geen definitieve versie van de EAA gepubliceerd. Daardoor zijn er nog veel onduidelijkheden over de manier waarop de EU digitale toegankelijkheid gaat meten. Wel zijn enkele uitgangspunten al vastgelegd in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG).
Hoewel nog niet alles duidelijk is over de nieuwe regels, geeft Vincent van Brakel in zijn artikel al wel een aantal tips mee voor organisaties die willen anticiperen op regelgeving voor digitale toegankelijkheid. Lees het volledige artikel op Frankwatching