Telemarketing: straks alleen met toestemming vooraf

Telemarketing: straks alleen met toestemming vooraf

by Ziptone
4 juli 2019

Er komt waarschijnlijk een einde aan irritante telefoontjes van marketeers. Bedrijven en organisaties mogen consumenten en zelfstandig ondernemers straks alleen nog maar benaderen als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.

Dat staat in een wetsvoorstel dat staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken vanochtend heeft gepubliceerd en waar RTL-Z over bericht. Vorig najaar bleek al dat de helft van de consumenten zich ergert aan telefoontjes van bedrijven die spullen of diensten willen verkopen.

Uit nieuw onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat het gaat om nog grotere percentages. Het varieert van 89 procent die zich stoort aan commerciële telefoontjes van uitgevers tot 96 procent als het gaat om loterijen. 88 procent van de consumenten vindt het irritant om door goede doelen gebeld te worden. Ongevraagd bellen wordt praktisch nooit op prijs gesteld, blijkt uit het onderzoek van Kantar. Over telefoontjes van commerciële organisaties hebben mensen vaker klachten dan over goede doelen.

De ergernis komt vaak op hetzelfde neer: ongevraagd gebeld worden, de vasthoudendheid, het tijdstip en net niet werken van het bel-me-niet-register. “Ze zijn erg irritant en stoppen niet, lijkt het”, is een klacht die regelmatig terugkomt. “Ze blijven bellen, ook al geef ik aan dat ik er geen prijs op stel.”

Als de wet wordt ingevoerd, mogen telemarketeers ook niet meer met een afgeschermd nummer bellen. Keijzer wil ook een opt-in regime. Dan mogen telemarketeers alleen bellen als als iemand van tevoren toestemming heeft gegeven. Daarmee hoopt ze dat de bescherming tegen telemarketing gelijk wordt getrokken met de regels voor marketing via bijvoorbeeld e-mail.

Op dit moment loopt er een internetconsultatie over de conceptwet. Zes weken lang kan er gereageerd worden op het voorstel. Eind 2019 dient de staatssecretaris het voorstel in bij de Raad van State, daarna bij de Tweede Kamer. (RTL-Z)

Customer Experience
Top