Qlix bereikt akkoord voor nieuwe cao facilitaire contactcenters

Qlix bereikt akkoord voor nieuwe cao facilitaire contactcenters

by Ziptone
16 oktober 2017

16 oktober 2017 – Op 12 oktober 2017 hebben de Werkgeversvereniging voor Facilitaire Contactcenters (WFC) en de vakorganisatie Qlix een principeakkoord bereikt voor een nieuwe cao. Met de afspraken in dit akkoord willen Qlix en WFC een basis leggen om de sector een beter imago in de (arbeids)markt te geven.

De laatste cao dateerde van 2011. Qlix en WFC beogen met het afsluiten van deze cao een minimum arbeidsvoorwaardenregeling aan te brengen in de sector, waarbij het bedrijven vrij staat om voor de werknemer ten positieve af te wijken van het in deze cao bepaalde. De komende jaren willen we samen groeien naar een innovatief en bij de branche en haar medewerkers aansluitend arbeidsvoorwaarden- en arbeidsverhoudingenbeleid. De nieuwe cao geldt voor de bedrijven die bij de WFC zijn aangesloten: Call-It, Cendris, Conduent, IPG Nederland, Sitel, Teleperformance en Webhelp. De cao geldt voor medewerkers met een contract, maar ook voor uitzendkrachten en payrollers. De werkgevers mogen alleen in positief opzicht van de cao afwijken.

Vroeg in het proces gaven werkgevers aan uitsluitend met Qlix te willen onderhandelen over deze cao. Na rijp beraad heeft Qlix besloten om, ondanks dat de werkgever geen andere vakbonden wilde uitnodigen, toch te gaan onderhandelen. Qlix heeft als vakorganisatie bij de totstandkoming van dit principeakkoord zoveel mogelijk werknemers binnen de facilitaire contactcenters betrokken. Ongeacht of deze werknemers wel of geen lid zijn van welke vakorganisatie dan ook. Zo is er door Qlix een cao-panel opgericht van medewerkers werkzaam bij WFC aangesloten contactcenters. Dit cao-panel heeft Qlix bijgestaan bij de totstandkoming van dit akkoord. Met het eindresultaat heeft het cao-panel positief ingestemd.

De cao moet nog wel aan de leden worden voorgelegd. Medewerkers die werkzaam zijn binnen de genoemde facilitaire contactcenters mogen hiervoor een stem uitbrengen – dat stemrecht geldt ook voor medewerkers die geen lid zijn van Qlix of die lid zijn van een andere vakorganisatie. Ook uitzendkrachten en payrollers mogen stemmen. Dat kan tot uiterlijk maandag 30 oktober 19.00 uur op www.contactcentercao.nl. De cao wordt aangenomen als de meerderheid van de uitgebrachte stemmen voor is. De cao zou dan per 1 november ingaan. De looptijd van de nieuwe cao is dan van 1 november 2017 tot en met 30 oktober 2019.

Human Resources ,
Top