Mobiele paspoortteams voor Nederlanders in het buitenland

Mobiele paspoortteams voor Nederlanders in het buitenland

by Ziptone
13 december 2018

Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat de consulaire dienstverlening uitbreiden en moderniseren. Voor Nederlanders in het buitenland komen er mobiele paspoortteams en meer buitenlandse paspoortbalies. Voor start-ups en ondernemers die de Nederlandse staatskas spekken komt extra dienstverlening. Dat staat in de beleidsnota ‘Staat van het Consulaire’ die minister Blok van Buitenlandse Zaken presenteerde.

“Goede dienstverlening aan Nederlanders wereldwijd staat voorop. Daar blijf ik me, samen met onze partners, voor inzetten. Buitenlandse Zaken houdt daarbij voortdurend de vinger aan de pols om de dienstverlening waar nodig en mogelijk te verbeteren en te moderniseren”, verklaarde de minister tijdens de presentatie.

Meer paspoortbalies

Wat kunnen Nederlandse reizigers, expats en emigranten in het buitenland verwachten van Buitenlandse Zaken? Concreet gaat het ministerie vanaf volgend jaar mobiele paspoortteams inzetten. Hierdoor hoeven die Nederlanders niet lang meer te reizen naar een ambassade of consulaat om een paspoort aan te vragen.
Deze mobiele teams, voorzien van een vingerafdrukapparaat, gaan vanuit het ministerie of ambassades naar locaties wereldwijd om Nederlanders de mogelijkheid te geven dichterbij huis hun paspoortaanvraag in te dienen.

Ook gaat Buitenlandse Zaken in diverse landen samenwerken met gespecialiseerde dienstverleners, die paspoortaanvragen van Nederlanders kunnen verwerken. Hierdoor neemt het aantal ‘paspoortbalies’ in het buitenland toe, waaronder in Engeland, Canada, Australië, de VS en Spanje.

Ellende voorkomen

Maar ook wil het ministerie met deze nota een belangrijke boodschap afgeven aan de Nederlander wereldwijd: neem je eigen verantwoordelijkheid als je op reis gaat. Buitenlandse Zaken komt duizenden keren per jaar in actie voor Nederlanders in het buitenland, bijvoorbeeld bij vermissingen, arrestaties of overlijdens.
“Consulaire dienstverlening raakt mensen direct. Onze medewerkers staan 24 uur per dag, 7 dagen per week klaar om Nederlanders persoonlijk hulp en advies te bieden. Hierop kunnen Nederlanders, ook in de toekomst, blijven rekenen.”

Maar: “Je bent zelf verantwoordelijk voor je gedrag, ook in het buitenland. Als je de wetten en regels in een ander land niet respecteert, kun je verwachten dat dat voor jou consequenties heeft. Als je willens en wetens een gevaarlijk gebied in reist en hier in de problemen komt, kan Buitenlandse Zaken geen oplossing garanderen. Je kunt zelf veel ellende voorkomen door je goed voor te bereiden op je reis en je hoofd erbij te houden. Het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken is, zeker voor verre en onbekende bestemmingen, een belangrijk begin.”

700.000 visa

Buitenlandse Zaken verzorgt ook de verstrekking van visa wereldwijd voor een kort verblijf in Nederland. Jaarlijks worden er aan toeristen en zakenmensen circa 700.000 visa verstrekt. Dat aantal groeit elk jaar met meer dan 10 procent en levert jaarlijks 300 miljoen euro aan directe inkomsten op. Buitenlandse Zaken zet dan ook in op extra dienstverlening voor start-ups en ondernemers die goed zijn voor de Nederlandse welvaart.

 

De omvang van de consulaire dienstverlening, uitgedrukt in cijfers (2017):

  • BZ kwam ruim 3000 keer in actie voor ernstige gevallen (gedetineerden, ongelukken, vermissingen).
  • Het BZ 24/7 Contactcenter kreeg 700.000 telefoontjes.
  • Ambassades en consulaten gaven 130.000 paspoorten uit.
  • De reisadviezen werden bezocht door 2,4 miljoen unieke bezoekers.

 

Lees ook OP DE BRES VOOR EEN WENDBARE OVERHEID

 

 

Customer Experience
Top